احتمال موج‌های جدید اپیدمی کرونا در استان کرمان/گردش کرونا هم اکنون در خانه‌ها چالش زا است - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه روند افزایشی مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان از نظر اپیدمیولوژی، افزایش چشمگیر نبوده و موج دوم ویروس نیست اما نگران کننده می باشد اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان کرمان قطع نشده و احتمال اینکه موج‌های جدید ایپدمی را داشته باشیم، وجود دارد.

دکتر “مهدی شفیعی” عصر امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون (شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه) جمع موارد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان ۷۷۰ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۶۱ مورد بهبودیافته ابتلای قطعی به کرونا در استان داشته ایم اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۶۲۸۸ مورد آزمایش تشخیصی کرونا صورت گرفته که از این تعداد تاکنون ۷۷۰ مورد قطعی اعلام شده است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا بحث گروه خونی در ابتلای افراد به کووید ۱۹ موثر است یا خیر؟ اظهار کرد: در شیوع یک بیماری، همواره یک سری سوالات و فرضیات مطرح می شود. بحث های مربوط گروه خونی، تاثیر افرادی که در گذشته واکسن ها سالک زدن و دیگر موارد مطرح شده در فضاهای مجازی همه براساس مشاهدات است و سوال هایی است که در ذهن محققین نیز ممکن است شکل گیرد اما مورد قطعی نیست و به شکل تایید شده مطرح نشده است.

وی درباره آمار جدید و ارتباط این آمار با اجرای گام های اجرایی از سوی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: از یک هفته قبل پیش بینی می کردیم که وقتی بحث گام به گام مقابله با ویروس کرونا مطرح می شود و طرح فاصله گذاری هوشمند اجرا و بازگشایی پلکانی اصناف صورت می گیرد، ممکن است با افزایش موارد مبتلایان به ویروس کرونا روبرو شویم که به شدت به رفتار و نحوه برخورد مردم و صنوف بستگی دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه روند افزایشی مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان از نظر اپیدمیولوژی، افزایش چشمگیر نبوده و موج دوم ویروس نیست اما نگران کننده می باشد اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان کرمان قطع نشده و احتمال اینکه بازگشت موجهای جدید ایپدمی را داشته باشیم، وجود دارد.

شفیعی با تاکید بر اینکه باید برنامه ها را هوشمندانه اجرا کنیم اظهار کرد: در وضعیت کنونی اپیدمی کرونا در کشور و استان کرمان، بحث اصلی در رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم است. هم اکنون بیشتر انتقال ویروس در استان به صورت فرد به فرد در منزل و به دنبال برگزاری مهمانی ها، دید و بازدیدها و حتی مسافرت هاست که این انتقال اتفاق می افتد، پس بیش از گذشته مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره سفید، نارنجی و یا قرمز بودن مناطق استان کرمان گفت: طی آخرین اطلاعات، امار و ارقام قرار است کمیته علمی مبارزه با بیماری کرونا در کشور، براساس موارد فوت، بستری و وضعیت بیماری در روزهای گذشته شاخص ها را تعریف و براساس این کمیته رنگ‌بندی مناطق مختلف کشور تعیین شود.

وی ادامه داد: براین اساس بازگشایی بقیه اصناف و امکان بازگشایی یکسری اماکن تجمعی براساس شرایط و پروتکل های بهداشتی و هوشمندانه صورت خواهد گرفت که در این راستا نقش نظارتی سازمان ها، دانش و آگاهی مردم در این راستا بسیار کمک کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه در هفته های گذشته تقریبا از اکثر شهرستان‌های استان کرمان مورد قطعی مثبت به کووید ۱۹ را داشته ایم افزود: بحث احتمال تجربه کردن موج دوم کرونا نه تنها مربوط به استان کرمان، بلکه در کشور و دنیا مطرح است. در روزهای گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده موج های متعددی از کرونا به دلیل ماهیت این ویروس را تجربه خواهیم کرد که نشان می دهد باید هوشمندانه همچنان رفتار کنیم.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا به صورت روزانه تشکیل و فضای اپیدمی را در استان به صورت مرتب رصد می کند اظهار کرد : تاکنون شواهدی دال بر اینکه بخواهیم تصمیمات گذشته از جمله محدودیت های ترافیکی و یا فاصله گذاری های اجتماعی را دوباره اعمال و یا تشدید کنیم، وجود ندارد زیرا هم اکنون شاهد هستیم گردش ویروس در خانه ها بوده و بحثی که در مکان های عمومی اپیدمی بخواهد به وجود آید، مطرح نیست.

شفیعی با این هشدار که مردم شرایط در منزل را به صورت عادی فرض نکنند اظهار کرد: گردش ویروس هم اکنون در خانه ها چالش زا است نه در مکان های عمومی؛ پس بحث رعایت بهداشت فردی بیش از گذشته پررنگتر شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نقش مردم در قطع زنجیره ویروس اظهار کرد: بعد از بازگشایی اکثر اصناف در گام دوم طرح مقابله با ویروس کرونا، تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد صنوف پروتکل های بهداشتی ارائه شده به آنها را رعایت می کنند و تیم های نظارتی نیز در حال رصد اصناف هستند اما متاسفانه شاهد هستیم رعایت کردن از سمت مردم کم رنگتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است که مردم نیز خودشان بحث های فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از حضور در ازدحام ها و مسائل بهداشت فردی را رعایت کنند اظهار کرد: ادارات نیز به دلیل محدود بودن فضای فیزیکی خودشان، تا حدودی کمتر پروتکل ها را رعایت می کنند اما همچنان در ادارات بحث های حضور دو سوم کارمندان در حال اجراست اما به نظر می رسد مردم باید کارهای غیرضروری را به وقت دیگر موکول کنند و ترددهای غیرضرروی در برخی ادارت را کمتر به وجود آورند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ادارات نیز از بحث های نظارتی مستثنی نخواهند بود افزود: ضمن آموزش نکات لازم، تذکرات کتبی نیز به ادارات داده می شود. حتی به برخی اداراتی که فضای مناسب و کافی داشته باشند، توصیه کرده ایم که مبلمان اداری خود را تغییر دهند و در صورت بروز تخلفات مجدد توسط ادارات، قانونی با آنها برخورد خواهیم کرد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود درباره دلایل عدم اعلام موارد مثبت قطعی مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان اظهار کرد: با اعلام کردن آمار موارد مبتلایان به کرونا به صورت شهرستانی، نگرانی جابجایی جمعیتی و در نتیجه انتقال جمعیت ویروس هستیم که متاسفانه چنین تجربه ای را در این روزها در استان های همجوار کرمان شاهد بوده ایم اما باید به این نکته نیز توجه داشت که صفر بودن چند روز موارد قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در یک منطقه اصلا به معنای خوشبینانه بودن یا نبود بیماری در آن شهرستان نیست.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false