برای اولین بار در خاورمیانه، مشاهده پلنگ سیاه در بخش کوهساران راور - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ مهندس مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه برای اولین بار در خاورمیانه از یک قلاده پلنگ سیاه رنگ واقع در ارتفاعات حرجند در بخش کوهساران شهرستان راور در شمال استان کرمان تصویربرداری شده است، افزود: تصویر توسط یکی از همیاران محیط زیست و بوسیله ی موبایل ثبت و ضبط شده است و در وهله اول چیزی که برای ما بسیار مهم بود تایید اصالت این گونه بود که توسط کارشناسان این موضوع تایید شد.
شاکری افزود: هرچند تصاویر مذکور بوسیله ی دوربین غیر حرفه ای و از فاصله ی نسبتا دور ثبت شده است اما برای ما بسیار مهم و هیجان انگیز بود زیرا این برای اولین مرتبه است که پلنگ سیاه در خاورمیانه مشاهده و رکورد شده است.
وی گفت: با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع تصاویر در اختیار کارشناسان خبره قرار گرفت که با بررسی رفتار شناسی و شواهد و قرائن تایید شد که گونه مذکور یک قلاده پلنگ است. همچنین تیم بررسی میدانی نیز به سرعت تشکیل و با حضور در منطقه اصالت محل تصویر برداری نیز تایید شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست در مورد رنگ خاص و خارق العاده ی این پلنگ گفت: رنگ خاص این نوع گونه ها غالبا مربوط به دو نوع جهش ژنتیکی گزارش شده است که آلبینیسم و ملانیسم را شامل می شود که این گونه ی خاص به احتمال قریب به یقین ملانیست است که طی آن رنگدانه در بدن مهره دار به حد افراط می رسد و پوست حیوان از رنگ طبیعی خود بسیار تیره تر دیده می شود و این در حالی است که امکان انتقال ژنتیکی ملانیسم از یک نسل به نسل بعدی یک به چهار خواهد بود برای همین است که دیدن افرادی با این خصوصیت در طبیعت بسیار کمیاب و خارق العاده است.
شاکری یادآور شد: دستیابی به اطلاعات بیشتر حول این موضوع در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان قرار گرفته و مسلما مشارکت مردمی در حفظ این نمونه برای مطالعات بیشتر بسیار لازم و ضروری است که در این خصوص مذاکرات حضوری با مسئولان و معتمدین محلی صورت پذیرفته است و همچنان ادامه دارد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false