آیا درآمد موقوفات آستان قدس نباید برای توسعه همان منطقه هزینه شود!؟/سهم مردم راور از آب و باغات وسیع پسته آستان قدس چیست!؟ - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ کافیست وقتی فصل برداشت پسته می شود کمی حواسمان را جمع کامیون های پر از بار پسته ای کنیم که پسته تازه چیده شده را از شهر خارج می کنند!

اما این کامیون ها مربوط به کجاست و کجا می روند؟ از هر راوری که بپرسی می گوید مشخص است این پسته های آستان قدس رضوی هستند و برای خشک شدن عازم ترمینال رفسنجان می شوند و به گفته‌‌ی بسیاری هیچ سهمی از آن نصیب راور نمی شود!

عجیب است که چطور می شود از آب و زمین یک سرزمین بهره برداری شود ولی هیچ نفعی به آن سرزمین نرسد!

این چه عدالتی‌است که در این بحران کم آبی، آستان قدس بر اساس موقوفات خود صاحب ۱۱ چاه تلمبه آب باشد و مالک هکتارها زمین در راور باشد ولی هیچ نفعی از آنها به راور نرسد!؟

از روز اول تا روز آخر برداشت پسته در راور، آستان قدس روزانه با چند صد کارگر مشغول برداشت این محصول است ولی تمام این پسته ها بار کامیون می شوند و راهی رفسنجان می شوند و هیچ کسی نمی فهمند چه مقدار بودند و چه ارزشی داشتند و پولشان چه شد و کجا رفت!؟

شاید عده‌ای بگویند برای همین کارگرها اشتغال ایجاد کرده است در صورتی که باید بگوییم این کارگرها فصلی هستند و فقط در فصل پسته چینی آنهم بصورت روزمزد حقوقی دریافت می کنند. و کارگرهای سالیانه‌ای نیز که کارهای کشاورزی می‌کنند و بقولی حقوق و بیمه دارند در مقابل این حجم از زمین و آب و برداشت محصول بسیار اندک است. حتی به‌قول یکی از مسئولین به ازای هر چاه تلمبه به تعداد انگشتان یک دست نیز ایجاد اشتغال نشده است!

از طرفی مگر نه اینکه یکی از اهداف آستان قدس رضوی این است که هر کجا که موقوفه‌ای دارد باید درآمد حاصل از موقوفات برای توسعه همان منطقه هزینه شود!؟ در این سالیان متمادی حتی اگر هر ساله به اندازه درصد کمی از این درآمد ها در راور هزینه شده بود الان راور گلستان شده بود! چرا مسئولین و نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی یکبار برای همیشه این مسئله را پیگیری نمی کنند که چرا هیچ سهمی از این باغ، آب و پسته بسیار، نصیب راور نمی شود!؟

با توجه به کاهش بارندگی ها و کمبود آب و خشکسالی های اخیر در شهرستان راور لازم است هر چه سریعتر از این ضرر وسیع که عامه‌ی مردم راور از آن متاثر می شوند جلوگیری شود.

در پایان قابل ذکر است پایگاه خبری کاروانسرا راور با توجه به رسالت رسانه‌ای خود هر گونه پاسخگویی از سوی آستان قدس رضوی و مسئولین مربوطه در این رابطه جهت روشنگری و تنویر افکار عمومی را پذیرا می باشد.

م محمودی

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false