هشدار شبکه دامپزشکی شهرستان راور در مورد بیماری تب کریمه کنگو - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ دکتر حسینی رئیس شبکه دامپزشکی راور گفت: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دامهای آلوده، لاشه های ذبح شده و له نمودن کنه آلوده به انسان منتقل و می تواند باعث بیماری در انسان شود.

وی جمعیت انسانی در معرض خطر این بیماری را عمدتاً چوپانان، قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاه‌های دام، کشتارکنندگان غیر مجاز دام و پرستاران عنوان کرد و افزود: متاسفانه این بیماری در دام علائم مشخصی نداشته و در نتیجه قابل تشخیص نبوده و مهم ترین علائم آن در انسان را تب، درد عضلات، سردرد، گردن درد و در مراحل بعد خونریزی های زیرپوستی برشمرد واز مردم خواست تا در صورت مشاهده این علائم همراه با تاریخچه تماس با دام و ترشحات آن در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز بهداشتی- درمانی مراجعه نموده تا اقدامات بموقع در این مورد انجام گیرد.

حسینی با بیان این نکته که بیماری تب کریمه کنگو به‌راحتی از دامی که مبتلا بوده از طریق خون و جگر آن قابل انتقال است، از دامداران و روستاییان خواست هنگام شیردوشی از کشتن کنه با دست خودداری و در زمان پشم‌چینی نیز از دستکش استفاده کنند واز دست زدن به لاشه گوسفندی که تلف شده خودداری کنند و از ذبح دام در مکان‌هایی غیر از کشتارگاه‌های مجاز جدا خودداری کنند.

حسینی افزود: مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری، مبارزه با انگلهای خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر، استفاده از پوشش های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد نمودن لاشه بمدت ۲۴ ساعت در درجه یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، عدم عرضه کشتار غیر مجاز در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه، تهیه گوشت از مجاری مجاز و دارای مهر و لیبل دامپزشکی و همچنین افزایش مراقبت های قرنطینه ای درمبادی ورودی دام به کشور است.

وی به شهروندان توصیه کرد گوشت مصرفی را از فروشگاه های مجاز تهیه کنند و قبل از خرید حتما به مهر و لیبل دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتار توجه نمایند. همچنین بهتر است گوشت خریداری شده بمدت ۲۴ ساعت در یخچال منزل نگهداری و سپس مصرف شود.

م جعفری
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false