کاهش ۵۰ درصدی میزان ورودی پرونده به دادگستری راور با تشکیل شعبه ویژه صلح و سازش - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ محمدرضا سنجری، رییس دادگستری شهرستان راور در رابطه با اولویت اقدامات پیشگیرانه در شهرستان راور و حوزه فعالیت خود عنوان کرد: حمایت از واحد‌های تولیدی و صنعتی، احیای حقوق عامه و رسیدگی هفتگی به مطالبات مردم از طریق حضور در نماز جمعه و یا مساجد نخستین اولویت حوزه فعالیت ما به شمار می‌رود.

رییس دادگستری شهرستان راور خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری جلسات متعدد با ادارات مربوطه در خصوص جلوگیری و رفع تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، پیشگیری از تغییرغیر مجاز کاربری اراضی و باغات و برگزاری جلسات و تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال و برگزاری جلسه بررسی اقدامات پیشگیرانه و ارائه بهترین راهکار‌ها برای کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی شهرستان راور نیز از دیگر اولویت‌های دادگستری این شهرستان است.

وی به الگو‌های پیشگیرانه این دادگستری نیز اشاره و بیان کرد: تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال شهرستان، تشکیل کارگروه‌های پنج گانه و اخذ نظرات مسئولان مربوطه در خصوص آسیب‌های دارای الویت شهرستان انجام شده است؛ ضمن اینکه برگزاری کارگاه آموزشی و آگاه سازی‌های اجتماعی در مدارس شهرستان و روستا‌ها و اجرای طرح قاضی مدرسه در این خصوص پیشنهاد می‌شود.

سنجری در ادامه اظهار کرد: ملاقات ماهانه با روسای ادارات، اخذ گزارشات و حمایت و نظارت برآن باید به صورت مداوم انجام شود، به علاوه پیشنهاد می‌شود طرح ساماندهی املاک و اراضی و شناسایی و برخورد با دلالان حرفه‌ای نیز اجرا شود.

وی در رابطه با چگونگی جلب مشارکت مردم در فعالیت‌های پیشگیرانه نیز گفت: شناسایی تشکل‌های مذهبی فعال شهرستانِ راور همچون بسیج و استفاده از ظرفیت آنان و حضور در مساجد، هیات‌ها و تعامل با آن ها، دخالت دادن ریش سفیدی‌های محله‌ای در پرونده‌ها و الزام اداره به اختصاص وقت ملاقات مردمی حداقل یک روز در هفته، می‌تواند به جلب بیشتر مشارکت مردم کمک کند.

رییس دادگستری شهرستان راور در خصوص نتایج موثر و آثار برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه قضایی شهرستان راور، گفت: با تشکیل شعبه ویژه صلح و سازش در دادگستری راور ۵۰ درصد از میزان ورودی پرونده‌ها کاهش یافته است.

سنجری ادامه داد: به دنبال ابلاغ دستورالعمل ریاست قوه قضاییه با موضوع نظارت، پیگیری و صیانت از حقوق عامه، حوزه قضایی راور با محوریت دادسرای عمومی و انقلاب با به کارگیری و بهره جستن از مفاد این دستورالعمل گام‌های موثرتر و تازه تری را در راستای احیاء، حفظ و صیانت از حقوق عامه برداشته است.

وی بیان کرد: در حوزه قضایی شهرستان راور سعی شده با رعایت قوانین و مقررات و حفظ مصالح جامعه نسبت به تامین امنیت و آرامش عمومی مردم اقدام شود؛ از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه؛ برگزاری آموزش مسائل حقوقی و پرسش و پاسخ با مردم است که با تلاش دادستان و دیگر قضات در قالب طرح هر مسجد یک حقوقدان و با هدف ارتقاء سطح دانش حقوقی و آگاهی مردم در راور و روستا‌های اطراف برگزار شده و می‌شود به گونه‌ای که در این جلسات سعی شده موضوعات حقوقی که از اهمیت و کاربرد بیشتری در زندگی روزمره افراد برخوردارند مورد آموزش قرار گیرند.

رییس دادگستری شهرستان راور افزود: نظر به استقبال و افزایش سطح رضایت مندی مردم از اینگونه جلسات، در شش ماهه اول سال جاری بر تعداد این نشست‌ها افزوده شده است؛ به طوری که مطابق آمار موجود در مدت شش ماه نخست سال ۹۹ در مقایسه با شش ماهه اول سال قبل، ۴۳ درصد افزایش را شاهد بوده ایم.

سنجری یادآور شد: در راستای حفظ حقوق و اموال بیت المال و نظارت بر عملکرد مسئولان در حیطه وظایف، جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال و شورای پیشگیری از وقوع جرم سرقت، علی الخصوص سرقت پسته در راور با ریاست حوزه قضایی برگزار و به مصوباتی که در دستور کار قرار گرفته به طور اساسی تا حصول نتیجه پرداخته می‌شود.

وی تاکید کرد: از جمله موضوعات مهم مطرح شده در نشست‌های شورای حفظ حقوق بیت المال، صدور اسناد مالکیت بر اراضی شهری و روستایی خصوصا اراضی دولتی است و طبق آمار میزان صدور اسناد مالکیت نسبت به اراضی خصوصی در این حوزه قضایی در شش ماهه اول سال جاری به نسبت سال قبل ۴۶ درصد افزایش داشته است.

رییس دادگستری شهرستان راور در ادامه از اختصاص شعبه‌ای جهت رسیدگی به پرونده‌هایی با موضوع گزارشات سازمان بازرسی، جرایم ویژه اطفال و نیز تخلفات بهداشتی در شهرستان راور خبر داد و گفت: همچنین در راستای کاهش میزان ورودی پرونده ها، یک شعبه ویژه سازش در محل دادگستری مستقر شده و کلیه پرونده‌های ورودی بدواً جهت حصول سازش به این شورا ارجاع می‌شوند و با این اقدام بالغ بر ۵۰ درصد از میزان ورودی پرونده‌ها کاهش یافته است.

سنجری با بیان اینکه برای سرعت بخشیدن به امر سازش، راه اندازی یک شورای حل اختلاف سازشی دیگر در دست اقدام و پیگیریست، تصریح کرد: در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و مخصوصا بیماری کرونا، اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم این شهرستان با مدیر شبکه بهداشت و بیمارستان از همان بدو شیوع این ویروس در مورد کنترل تردد خودرو‌های غیربومی، انجام اقدامات پیشگیرانه و گوشزد به مسئولان ادارات، مسئولان مربوطه و اقدامات مردمی در سطح شهر جلساتی را تشکیل داده اند که بسیار موثر واقع شده است.

وی ادامه داد: همچنین امور مربوط به پیشگیری از ارتکاب جرم، شناسایی زمینه و بستر‌های وقوع جرایم اولویتی در حوزه پیشگیری‌های وضعی امنیتی- انتظامی، ناامن سازی محیط برای مجرمان و بزهکاران بالقوه، توسعه و تقویت ارتباط خانواده و محلات و مردم با پلیس در امر پیشگیری و همچنین همکاری و هماهنگی مسئولان و نهاد‌های مسئول در امر پیشگیری از جرایم علیه امنیت عمومی همواره در دستور کار شورای پیشگیری این شهرستان قرار داشته و دارد.

رییس دادگستری شهرستان راور در پایان با تاکید بر اینکه ما معتقدیم نتیجه پیشگیری در هر زمینه‌ای در درازمدت به اجتماع بازخواهد گشت، گفت: با توجه به اینکه تشکیل این جلسات و اقدامات مفید پیشگیرانه نیاز به صرف هزینه‌هایی از سوی مرکز استان کرمان به شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان‌ها است، بنابراین می‌طلبد در این خصوص تدابیری اندیشیده و هزینه‌هایی اختصاص داده شود.

م محمودی

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false