اگر قرار است سرقت کنترل شود، باید فقر، تورم، اعتیاد، احساس بی عدالتی و … کنترل شود/یکی از سیستم های مدرن جلوگیری از سرقت مرکز هشدار الکترونیک (مها) است - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ سرهنگ “علیرضا پریور” صبح امروز هشتم مهرماه در نشست خبری اظهار کرد: هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهداء را گرامی می داریم، شهدائی که همه داشته های خود را مخلصانه در راه میهن فدا کردند تا ما امروز سرافرازانه در حیات باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جرائم چند علت و فاکتور دارند، افزود: زمانی که با جرائم چندفاکتوری سر و کار داریم باید بپذیریم برای پیشگیری از آنها نیز طبیعتا باید عوامل متعددی تلاش کنند تا موفق به پیشگیری بشویم.

پریور تصریح کرد: فقر، شکاف طبقاتی، احساس محرومیت و بی عدالتی، اعتیاد، بیکاری و تورم می تواند علت سرقت باشد و هر کدام به جای خود در وقوع سرقت تاثیر بگذارد اما مسئله این است زمانی که فردی مرتکب جرم سرقت می شود، صرف وجود فقر موجب جرم نشده و مسائل اخلاقی، دینی، آموزشی نیز موثر است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به بسیاری از مسائل توجه نمی کنیم، بیان کرد: برای سازمان ها، اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور اینکه انسان را به سمت تکامل هدایت کنند، وظیفه ای تعریف شده و اگر آموزش، رسانه، پلیس، سازمان های اقتصادی و صنعتی به جای خود کم کاری کند، بر شکل گیری یک پدیده یا جرم مانند سرقت تاثیر می گذارد.

رییس پلیس پیشگیری استان کرمان گفت: اگر در شهر کرمان چند سرقت سریالی منازل و مغازه اتفاق بیفتد نگرانی ایجاد شده و احساس امنیت را زیر سئوال می برد و نکته این است اذهان عمومی مستقیما متوجه پلیس می شود در حالی که در واقع کنترل همه موارد توسط پلیس ممکن نیست زیرا متغیرهای دیگر در اختیار پلیس نیست.

وی اظهار کرد: اگر قرار است سرقت کنترل شود، باید فقر، تورم، اعتیاد، احساس بی عدالتی و … کنترل شود و پلیس باید کاری کند که شرایط وقوع را به حداقل ممکن رسانده و هزینه انجام کار را برای افراد بالا ببرد.

پریور تصریح کرد: مشکل این است که توزیع وظایف را به خوبی انجام نداده ایم و بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی احساس مسئولیت نسبت به این موضوعات ندارند.

وی بیان کرد: در زمان سرقت از منازل طلا، جواهرات، سکه و ارز سرقت می شود و بخشی از کار، وظیفه پلیس است و همه امکانات و نیروهای پلیس برای کشف سرقت به کار گرفته شده اما سئوال این است آیا منزل شخصی محل نگهداری طلا، پول، سکه و اسناد ارزشمند است؟

این مقام انتظامی اظهار کرد: صندوق امانات بانک ها برای همین به وجود آمده که امنیت حداکثری در بانک ها وجود دارد و متاسفانه استقبال از صندوق امانات در استان کرمان در حداقل ممکن است.

وی با اشاره به سرقت منازل در استان کرمان گفت: در استان ما میل به استفاده از صندوق امانات بانک ها کم است و یکی از دلایل آن عدم اطلاع رسانی درست است.

پریور تصریح کرد: بانک ها باید همکاری کنند زیرا تمرکز صندوق امانات بانک ها در شهر کرمان است و در برخی شهرستان ها صندوق امانات نداریم و در حال رایزنی برای ایجاد صندوق در شهرستان ها هستیم؛ بانک ها وجوه نقدی مردم را در اختیار دارند و از پول آنها استفاده می کنند و باید جائی به مردم خدمات و امکانات بدهند.

وی در ادامه بیان کرد: با افزایش قیمت ها از جمله قیمت خودرو با آمار قابل توجه سرقت خودروها مواجه هستیم و سئوال این است چرا خودروها به سادگی سرقت می شوند؟

رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: نخستین علت این است که سیستم امنیتی مناسبی توسط خودروسازان برای خودرو تعبیه نشده و طبق آمار ۶۶.۹ درصد خودروهای سرقت شده در شهر کرمان مربوط به پراید است یعنی به لحاظ ایمنی ضعف دارند.

وی با اشاره به اینکه ۸.۹ درصد سرقت خودرو مربوط به پژو، وانت مزدا ۲۸.۱ درصد، سمند نزدیک دو درصد و پیکان ۲.۳ درصد است و نشان می دهد ضعف امنیتی خودروها را داریم.

پریور تصریح کرد: مالکان خودروها نیز متاسفانه تجهیزات ایمنی حداقلی را نصب نمی کنند و خودروهای سرقت شده فاقد دزگیر، ردیاب، قفل فرمان و پدال هستند و در کمترین زمان ممکن به سرقت می روند.

وی با اشاره به اینکه همواره به مردم توصیه می کنیم مردم از تجهیزات ایمنی در خودرو استفاده کنند، افزود: اکنون تجهیزات مدرن تری قرار دارد و سیستم های ردیاب و جی پی اس بر روی خودرو و نرم افزار روی موبایل نصب می شود و اگر خودرو سرقت شود و حرکت کند به شما اخطار می دهد و هر نقطه برود، روی نقشه به شما نشان داده می شود.

این مقام انتظامی بیان کرد: در خودروهایی که در سال جاری جی پی اس داشته حتی یک سرقت موفق نداشتیم و بعد از سرقت در کمترین زمان ممکن سرقت کشف شده و توصیه ما این است که مردم حتما از ردیاب و جی پی اس در خودرو استفاده کنند.

وی اظهار کرد: ۷۵ درصد خودروهای پلیس را به جی پی اس مجهز کرده ایم و به همکاران توصیه کریم خودروهای شخصی را مجهز کنند و در ماه های اخیر با نمایندگی شرکت های مختلف در استان وارد مذاکره شده ایم که به مردم تخفیف بدهند.

پریور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امسال ۲۴ درصد افزایش سرقت در اماکن دولتی داشته ایم، عنوان کرد: آیا انتظار است پلیس برای هر اداره و سازمانی نگهبان بگذارد؟ در هیچ جای دنیا این امر شدنی نیست.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی سرقت در اماکن خصوصی اظهار کرد: بیشتر سرقت ها در ساختمان های نیمه ساز است و تجهیزات و ابزار ساختمانی به سرقت می رود و از مردم مشارکت می خواهیم که برای خودشان و جلوگیری از سرقت ها مسئولیت پذیر باشند و برای حفاظت از تجهیزات ساختمان نگهبان بگیرند و یا در ساخت منازل سیستم ایمنی درست و قفل های محکم در خانه تعبیه کنند.

رییس پلیس پیشگیری استان کرمان گفت: یکی از سیستم های مدرن مرکز هشدار الکترونیک (مها) است که هرکس این سیستم را در مغازه، منزل و محل کار نصب کند، به محض ورود فرد به آن مکان، مرکز ۱۱۰ زنگ می خورد و نزدیک ترین واحد فعال پلیس در محل حضور پیدا می کند و توصیه داریم مردم از این سیستم استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به بحث مراقبت همسایه از همسایه اظهار کرد: این مسئله در دنیا جا افتاده اما متاسفانه برخی نسبت به نزدیک ترین افراد احساس مسئولیت نمی کنند در حالی که با حداقل احساس مسئولیت می توانیم از خیلی از جرائم پیشگیری کنیم.

پریور تصریح کرد: باید این مسائل اطلاع رسانی و مردم در این زمینه آموزش ببینند و مطالبه گری و مسئول سازی صورت بگیرد.

این مقام انتظامی با اشاره به وجود تعداد زیادی خودرو در کوچه ها و خیابان های شهر بیان کرد: درخواست ما این است مالکان زمین های خالی در سطح شهر، زمین را در اختیار شهرداری بگذارند تا نسبت به احداث پارکینگ محله ای اقدام شود و ما نیز همکاری می کنیم و مردم با حداقل پرداختی می توانند خودروی خود را در پارکینگ نگه بدارند که نگهبان ۲۴ ساعته حضور دارد و هم خیابان ها و کوچه ها آزاد می شود و هم خودرو در جای مطمئن قرار می گیرد و سرقت نمی شود.

قابل ذکر است اصحاب رسانه در شهرستان راور نیز بصورت ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشتند

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false