تخریب بقعه روستای مزارشاه پیش از نامه اوقاف به فرمانداری کرمان! /اهالی منطقه: نیاز به تخریب نبود؛ بنا با مرمت مستحکم می‌شد - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ در حالی بقعه متبرکه شاه سلطان ابراهیم ادهم و پیغمبر لوت در روستای مزارشاه، روز جمعه ۲۹ بهمن ماه تخریب شد که نامه اداره اوقاف به فرمانداری کرمان برای تعیین روز تخریب مربوط به ۲ روز بعد از آن یعنی یکم اسفندماه است!

در این نامه اداره اوقاف دلیل تخریب را مسائل ایمنی عنوان کرده و گفته شده برای تخریب در روزهای آتی هماهنگی لازم انجام شود. زمان ساخت بقعه در این نامه سال ۱۳۶۰ گفته شده، موضوعی که میراث فرهنگی هم آن را تایید کرده است.

اهالی اما نظر دیگری دارند. اهالی منطقه مزارشاه در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: این بنا در دهه ۵۰ و ما قبل آن وجود داشته و صرفا در سال ۶۰ بازسازی هایی در آن انجام شده است.

از طرفی اهالی منطقه در گفتگو با خبرنگار کاروانسرا از استعفاء یکی از افراد دخیل در کار بعد از انتشار عکس ها در فضای مجازی خبر داده و می گویند: اگر تخریب با مجوز بود پس دلیل استعفا ناگهانی از کار چیست؟

از نکات قابل توجه این بنا می شود به مشابهت آن با گنبد جبلیه کرمان نام برد. بنایی که در آن ۲ مقبره با نام های پیغمبر لوت و دیگری مربوط به سلطان ابراهیم ادهم وجود داشت. مقبره هایی که حالا تلی از خاک از آن ها باقی مانده است.

اهالی در خصوص گفته مسئولان اوقاف که قرار است بازسازی بنا از همان آجرها و مصالح قدیمی استفاده شود، می گویند: مسئولین از ساخت دوباره بنا با استفاده از آجرهای قدیمی که برجای مانده است می گویند، در حالی که اصلا از مقبره چیزی جز تل خاک بر جای نمانده است و مصالح قابل استفاده نیستند.

اهالی در عین حال تاکید دارند اصلا نیازی به تخریب بنا نبود و با مرمت می‌شد استحکام بنا را تامین کرد: استحکام مقبره را در عکس ها هم می شود مشاهده کرد، تربت خانه ربطی به زمین کشاورزی ندارد و دغدغه مردم منطقه زیارتگاه قدیمی است که به تلی از خاک تبدیل شده و امکان زیارت برایشان دیگر فراهم نیست.

اهالی منطقه در رابطه با مسئله کشاورزی و پرداخت نکردن حق اوقاف نیز می گویند: زمین مزارشاه در سال ۵۰ سند اصلاحات عرضی داشته و اوقاف همین چند سال را باطل کرده و هر سال اجاره دادیم به غیر از دوسال اخير و نسل در نسل در آنجا خادم بودیم و هنوز در همانجا در کانکس هایی که از زمان زلزله برای اسکان به ما دادند زندگی میکنیم.

گزارش از: خانم شبانزاده خبرنگار کاروانسرا راور

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false