تاکید رئیس کل دادگستری کرمان بر لزوم کار جهادی برای آبگیری سد قدرونی و انتقال آب به راور - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور به نقل از ایسنا؛ صبح امروز ۱۱ تیرماه نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با موضوع سد قدرونی راور و روستای قطروئیه که در حریم این سد قرار دارد، برگزار شد که در این جلسه حجت الاسلام ابراهیم حمیدی اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع سد قدرونی و شرایط اقلیمی شهرستان راور، موضوع در دستور کار قرار گرفت تا مشکلات پیش رو برای بهره‌مندی مردم از آب این سد، رفع شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات جدی مردم راور قبل و بعد از انقلاب، آب این شهر بود، افزود: احداث سد قدرونی بارقه امیدی برای مردم شهرستان است و امیدوارند مسئله کمیت و کیفیت آب راور حل شود.

وی با اشاره به پیام های مردم جهت رفع مشکلات حوزه آب اظهار کرد: راور تنها شهرستان دارای اقلیم گرم در شمال استان کرمان است و این وضعیت موجب افزایش مصرف آب می‌شود لذا ضرورت دارد کار جهادی در موضوع سد قدرونی انجام شود تا مردم بتوانند از این سد منتفع شوند، باید به درخواست‌های مردم توجه و مسائل را پیگیری کنیم.

حمیدی تصریح کرد: اخیرا حدود ۹۰۰ هزار مترمکعب آب در پی سرریز بندهای خاکی وارد سد قدرونی شده و حوضه آبریز سد خوب است و با بارش‌ها، آب وارد سد می‌شود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان گفت: مسئله مهم دیگر انتقال آب از محل سد به شهر راور است که نیاز به لوله گذاری۳۵ کیلومتری دارد و باید هزینه این طرح برآورد و تامین شود ضمن اینکه تصفیه خانه نیاز است و شرکت آب منطقه ای باید پیگیری کند تا جزء طرح های انتقال آب، تامین اعتبار شود.

مهدی بخشی دادستان مرکز استان کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: احداث سد قدرونی راور از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان (سال ۸۴) است و عملیات احداث آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از این سد در سال ۱۴۰۰ افزود: ۹۸ میلیارد تومان برای احداث این سد به منظور تامین آب شرب شهر راور و روستاهای مسیر هزینه شده و ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بخشی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکلات مربوط به آبگیری این سد است، تصریح کرد: به دلیل ۵۳ بند خاکی آبخیزداری در حوزه سد، تاکنون آبگیری صورت نگرفته است.

دادستان کرمان گفت: روستای قطروئیه در حریم سد قرار دارد و باید به جای دیگر منتقل می‌شد و واگذاری اراضی منابع طبیعی در روستای جدید کامل انجام نشده است.

همچنین رضا عباسی فرماندار راور در این نشست خواستار حل مشکلات مربوط به روستای قطروئیه و سد قدرونی شد و افزود: بخشی از اراضی روستا در حریم سد بوده و قرار بود با هماهنگی منابع طبیعی اراضی جدید برای ساکنان روستا تامین شود که ۸۰ درصد انجام شده و باید مابقی تعیین تکلیف شود زیرا وقتی نتوانیم ساکنان روستا را به جای جدید منتقل کنیم، کاری انجام نمی‌شود.

محسن امیری معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به کیفیت پایین آب راور، اظهار کرد: تامین آب اولویت است و سه و نیم میلیون مترمکعب نیاز سالانه شهر راور به آب است.

وی افزود: هدف اولیه احداث سد قدرونی تامین آب زرند نیز بود اما به دلیل تغییر اقلیم تنها بحث راور را در میان مدت در نظر داریم و در بلندمدت در پروژه تامین آب شهرهای شمالی استان کرمان، باید راور نیز از این محل تامین آب شود.

امیری با بیان اینکه مخازن و بندهای بالادست سد قدرونی راور سه و نیم میلیون مترکعب آب دارند، گفت: بندهای آبخیزداری باید بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت تخلیه شود و کارشان این است جلوی شدت سیلاب را بگیرند و از فرسایش جلوگیری کنند و نباید مخزن باشند اما عده ای از این بندها استفاده می‌کنند و به عنوان مثال پرورش ماهی زده‌اند.

معاون شرکت آب منطقه ای استان کرمان تاکید کرد: اهمیت و اولویت تامین آب شرب یک شهرستان بیش از منافع چند نفر است و خواستار تعیین تکلیف این وضعیت هستیم. ضمن اینکه بندهای خاکی در حوزه شهرستان زرند قرار دارند.

وی در پایان اظهار کرد: از نظر آب منطقه‌ای، بحث تملک روستای قطروئیه ۱۰۰ درصد تمام است و ۱۹ هکتار تملک انجام شده و تنها یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دیگر باید به اهالی بپردازیم که باید مراجعه کنند.

همچنین مجتبی استوارزاده دادستان راور هم در این نشست گفت: امیدواریم با تلاش جهادی این سد آبگیری شود و منافعش به همه مردم شهرستان برسد.

م محمودی
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false