هشدار شبکه دامپزشکی شهرستان راور در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ دکتر سیدمحمد حسینی گفت: آنفلونزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری مسری طیور است که قابل انتقال بین طیور و انسان است.

رئیس دامپزشکی راور اظهار کرد: باتوجه به کاهش دما و ورود پرندگان مهاجر به منطقه و احتمال شیوع بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان، برای افزایش آگاهی مردم و آشنایی بیشتر با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باید نکاتی را عموم مردم بدانند.

وی افزود: پرندگان آبزی(اردک، غاز)، بوقلمون، مرغ و خروس، شترمرغ، پرندگان زینتی و… از جمله پرندگان حساس به بیماری فوق حاد پرندگان هستند.

رئیس دامپزشکی راور تصریح کرد: تماس با پرندگان مبتلا و کود آلوده، ذرات گرد و غبار، آب و دان آلوده می تواند باعث انتقال بیماری شود.

حسینی علائم بیماری در حیوان را تلفات ناگهانی، پرخونی تاج و ریش، خونریزی زیر جلدی در ساق پا، علائم تنفسی، افت ناگهانی تولید، کاهش مصرف دان، بی حالی و … عنوان کرد.

وی افزود: اجرای اقدامات بهداشتی قرنطینه ای در مراکز پرورش، جلوگیری از تماس پرندگان بومی و صنعتی با پرندگان مهاجر وحشی، عدم نگهداری هر گونه پرنده با حیوان دیگر در داخل مرغداری، دپو کردن و ضد عفونی کود و اخذ مجوز بهداشتی حمل از اداره دامپزشکی، جلوگیری از ورود پرندگان و جوندگان به سالن ها و انبار، تعویض کامل لباس و کفش و استفاده از کلاه و ماسک برای کلیه افرادی که در تماس مستقیم با طیور هستند، جلوگیری از تردد غیر ضروری افراد و وسایل به داخل فارم و … را برای کنترل و پیشگیری مهم عنوان کرد.

وی با اعلام عدم گزارش وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان، رعایت اصول امنیت زیستی جهت پیشگیری از ورود عامل بیماری را بسیار مهم دانسته و اعلام گزارش سریع تلفات غیر معمول توسط مرغداران و مسئولین فنی را مهمترین گام اولیه جهت پیاده سازی اقدامات بهداشتی کنترلی عنوان کرد.

م جعفری
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false