کمین حادثه در جاده راور_دیهوک/ پروژه ای که به مقصد نمی رسد - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور به نقل از مهر؛ عدم بهسازی جاده ترانزیتی و پر تردد راور_دیهوک یکی از مطالبات جدی مردم کرمان از مسئولان است با این وجود روند رفع نقاط حادثه خیز بسیار کند پیش می رود.

بعد از تخریب جاده نهبندان_کرمان که استان‌های جنوبی را به خراسان رضوی متصل می‌کرد و عدم بهسازی این جاده، ساکنان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان برای زیارت حرم رضوی از جاده کرمان به فردوس برای رسیدن به استان خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی استفاده می‌کنند.

سالهاست که کیفیت بسیار پایین این جاده، نقاط حادثه خیز متعدد، عدم نظارت مناسب ترافیکی و البته ترافیک سنگین و عدم وجود استراحتگاه‌های استاندارد موجب شده این جاده به یکی از مرگبارترین محورهای ترانزیتی در جنوب شرق تبدیل شود.

بی توجهی مسئولان خراسان جنوبی برای بهسازی جاده راور – دیهوک

آنچه که در سال‌های اخیر روی داده؛ بهسازی این جاده در بخشی است در استان کرمان قرار گرفته است اما در بخش اعظم جاده که در استان خراسان جنوبی قرار دارد اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

دلیل این موضوع نیز استفاده کرمانی‌ها و استان‌های جنوبی از این جاده و کم تردد بودن این محور برای ساکنان خراسان جنوبی است، با توجه به افزایش خسارت‌های ناشی از تصادفات در این جاده و به خصوص آمار قابل توجه فوتی‌ها، مسئولان استان کرمان طی چند سال اخیر سکوت را بشکنند و مطالبه بیشتری برای بهسازی این جاده داشته باشند.

طبق آمار پلیس راه کرمان این جاده جزو پر حادثه ترین جاده‌های استان کرمان محسوب می‌شود. تخریب آسفالت جاده، آبنماهای متعدد غیر استاندارد، عدم وجود شانه در جاده، عدم وجود علائم راهنمایی و دوربین کنترل سرعت از جمله چالش‌های راننده‌هایی است که از این محور عبور می‌کنند.

در حالی در این جاده هیچ استراحتگاه استانداردی وجود ندارد که مسافت طولانی و دمای بالا که گاه به ۵۰ درجه می‌رسد این مکان را به یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران تبدیل کرده است.

هر چند مطالبه بهسازی این جاده توسط نماینده‌های مجلس و رئیس کل دادگستری کرمان بارها تکرار شده است اما در بخش اجرایی تا کنون شاهد اقدام متناسب نبوده‌ایم وگفته می‌شود کمبود بودجه یکی از مهمترین دلایل عدم بهسازی این جاده است.

مسئولان به مطالبه مردم برای بهسازی جاده دیهوک توجه کنند

رئیس کل دادگستری کرمان در این زمینه می‌گوید: جاده‌های راور نیاز به ارتقا کیفیت و بهسازی دارد چون این محور از جمله جاده‌های ترانزیتی است که شاهد حجم بالای حمل و نقل کالا و مسافر است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: جاده راور_دیهوک تنها محوری است که جنوب کشور را به استان خراسان رضوی متصل می‌کند و کالاهایی که از مرزهای دریایی و یا مرزهای شرقی وارد می‌شود از این مسیر به سمت کشورهای آسیای میانه منتقل می‌شود.

وی گفت: انتظار مردم این است که با توجه به زیارتی بودن این جاده تدابیر لازم برای رفع مشکلات نیز انجام شود و وضعیت بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه جاده راور – دیهوک از جمله جاده‌های حادثه خیز استان است گفت: باید با توسعه زیر ساختها میزان تصادفات در جاده نیز کاهش یابد. مطالبه مردم برای بهسازی این محور از مدتها قبل مطرح است و اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های حذف نقاط حادثه خیز باید انجام شود.

لزوم صدور حکم برای مقصران حقوقی تصادفات

دادستان راور نیز در این خصوص گفت: هرساله با افزایش مسافرت‌های جاده‌ای به ویژه در محور راور به دیهوک شاهد وقوع حوادث دلخراشی هستیم، لذا دستگاه‌های متولی در حوزه پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی باید به وظایف قانونی خود عمل کرده تا تصادفات ناشی از نقص جاده‌ها و سیستم‌های پایش تصویری و همچنین عدم پیگیری تکمیل پروژه‌های راه‌سازی کاهش یابد.

مجتبی استوارزاده افزود: در وقوع تصادفات سه عامل؛ خطای انسانی، نقص خودرو و نقص جاده‌ها نقش دارند که بعضاً کارشناسان تصادفات توجهی به دو عامل نقص خودرو و نقص جاده‌ها نمی‌کنند و صرفاً همه اشخاص حقیقی به عنوان مقصر شناخته می‌شوند و حکم علیه آن‌ها صادر می‌شود، لکن باید علیه اشخاص حقوقی نیز از قبیل؛ خودروسازان و یا رؤسای ادارات متولی که در وقوع حوادث رانندگی مقصر هستند احکامی مبنی بر پرداخت دیه نیز صادر شود.

وی تصریح کرد: موضوع پیشگیری از وقوع تصادفات در شهرستان راور به ویژه محور راور به دیهوک به صورت جدی در دستور کار دادستانی قرار دارد، به همین منظور تاکنون مکاتبات متعددی با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان انجام شده است و امیدواریم با همت مسئولین اجرایی استان هر چه زودتر پروژه محور راور – دیهوک به اتمام برسد تا دیگر شاهد وقوع تصادفات منجر به فوت و جرح در این محور نباشیم.

وضعیت جاده‌های راور مطلوب نیست

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: یکی از مهمترین مطالبات مردم راور بهسازی جاده‌های منتهی به این شهرستان محروم است.

وی افزود: جاده کرمان به راور نیز هر چند در برخی از بخش‌های دو بانده شده اما نقاط حادثه خیز زیادی دارد که باید اصلاح شود.

وی عنوان کرد: اما وضعیت جاده راهور – دیهوک بسیار نامناسب است و هر از چند گاهی فیلمهای دلخراشی از تصادفات رانندگی در این جاده دیده می‌شود و انتظار می‌رود مسئولان برای رفع نقاط حادثه خیز کاری کنند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه تصادفات منجر به فوت در این جاده قابل توجه است گفت: بارها از دولت خواسته‌ایم فکری به حال این محور کند و هم اکنون یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که مطالبه جدی مردم استان کرمان بهسازی این جاده است.

وی گفت: این مطالبه به دولت و مسئولان استانی منتقل شده و باید هر چه زودتر شاهد آغاز کار در این محور باشیم. با وجود درخواست‌های مکرر مردم کرمان برای بهسازی این جاده کویری اما بخشهای گسترده‌ای از این جاده کویری در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد و در طول این مسیر نیز به جز چند آب انبار قدیمی و مخروبه امکاناتی وجود ندارد و همین مساله سبب می‌شود راننده‌ها در این محور حادثه خیز امکان استراحت نداشته باشند.

م محمودی
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false