واکسیناسیون آنتروتوکسمی برای ۴۵ هزار راس دام سبک در شهرستان راور آغاز شده است - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ دکتر سیدمحمد حسینی رئیس شبکه دامپزشکی راور گفت: بیماری آنتروتوکسمی که به آن بیماری پرخوری یا قلوه نرمی نیز گفته میشود، به دنبال جذب مقادیر زیاد سم از دیواره روده بروز میکند وتزریق واکسن آنتروتوکسمی قبل ازمواقع تغییر جیره پیشنهاد می شود که باعث ایمنیت دامها شده و از تلفات بیماری به میزان قابل توجهی می کاهد.

وی افزود: وقوع این بیماری تابعی از تغییر جیره است، یعنی در هر فصلی که مشکلات تغذیه و تغییر جیره وجود داشته باشد، این بیماری بروز می‌کند اما در بهار و چرای آزاد که دسترسی دام به علوفه تازه و خوش خوراک به ویژه دام عشایر و مرتع‌چرا زیاد می‌شود، وقوع بیماری بیشتر است.

حسینی گفت: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس‌نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه‌ها ضعیف‌تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبد گشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی راور ادامه داد: زمان مناسب واکسیناسیون پیشگیری برای دام‌های مرتعی اسفندماه تا اوایل بهار است که گوسفند‌ها اغلب آبستن هستند و با تزریق واکسن در زمان ۱۵ روز مانده به زایمان بره‌های متولد شده نیز ایمن می‌شوند در همین راستا از اول اسفند ماه امسال عملیات واکسیناسیون آنتروتوکسمی برای ۴۵ هزار راس دام سبک علیه این بیماری در شهرستان راور آغاز شده است.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از این بیماری و تلفات ناشی از آن واکسیناسیون دام‌ها طبق ضوابط سازمان دامپزشکی علیه این بیماری در زمان مناسب انجام شود و همیشه به ویژه قبل از آوردن دام‌ها به مراتع سبز بهاری، این نکته کلیدی را به خاطر بسپاریم که تغییر نوع و میزان جیره غذایی دام‌ها باید تدریجی و آرام باشد.

م جعفری
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false