دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نقش موثری در کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی دارند - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ ابوالفضل فرحبخش در دیدار با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شهرستان راور مفاد آیین نامه اجرایی ایجاد این دفاتر را تشریح کرد و گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کانون رصد و پالایش ورودی پرونده ها به محاکم هستند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم گفت: طرح دعاوی واهی و بی اساس از سوی فرد موجب می شود که ادعای وی رد شود و تقدیم دوباره دعوی تحمیل هزینه مضاعف به شخص است.

فرحبخش اظهار داشت: با ایجاد این دفاتر، مدیریت و میزان ورودی پرونده ها به دادگستری در اختیار آنان قرار گرفته چرا که با توجه به اینکه پذیرش دادخواست منبع درآمدی برای دفاتر است، به هر طریق ممکن دادخواست را پذیرفته و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال می کنند و به این ترتیب، در عمل سیاست گذاری و ورودی پرونده ها به دادگستری در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار گرفته است.

رئیس دادگستری راور، دسترسی آسان شهروندان به خدمات مراجع قضایی را یکی از ویژگی های این دفاتر دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه اطلاع رسانی عمومی و کافی در خصوص نقش و جایگاه دفاتر صورت نگرفته و در اغلب موارد افراد به مراجع قضایی مراجعه و از آنجا جهت تقدیم دادخواست، شکوائیه، اظهارنامه و… به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هدایت می شوند.

فرحبخش با اشاره به ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی ایجاد دفاتر الکترونیک قضایی و کانون آنها؛ وجود یک حقوقدان را در دفاتر ضروری دانست و عنوان کرد: اگر نقشی برای دفاتر خدمات در پیشگیری از وقوع جرم وکنترل دادخواست ها و کاهش ورودی پرونده به مراجع قضایی و راهنمایی اصحاب پرونده در نظر گرفته شده، لازم است در دفاتر حداقل یک نفر حقوقدان به عنوان مشاور جهت ارشاد و معاضدت قضایی مستقر شود ضمن اینکه می توان از ظرفیت و برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در این خصوص استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: دفاتر خدمات الکترونیکی به منظور تکریم ارباب رجوع، افزایش بهداشت قضایی و تسریع در رسیدگی های قضایی ایجاد شده است.

فرحبخش عنوان کرد: سیاست قوه قضائیه براین مبناست که دعاوی دارای بیشترین شکایت، از طریق سیستم دفاتر خدمات الکترونیک ثبت شود تا رجوع کمتر اشخاص به مراجع قضایی و در نتیجه خلوت شدن دادسراها و دادگاه ها تا حد امکان و در نتیجه بالا رفتن راندمان کارکنان مجتمع های قضایی ممکن شود ضمن اینکه این اقدام باعث کاهش تنش بین کارمندان مجتمع های قضایی با ارباب رجوع و همچنین بهبود روحیه روانی کارمندان خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر نظام رسیدگی به پرونده ها به صورت الکترونیک است و باید کلیه مراجعه کنندگان در سامانه ثنا ثبت نام شوند.

رئیس دادگستری در پایان با اشاره به نوبت دهی الکترونیک عنوان کرد: در حال حاضر پاسخگویی دفاتر دادگاه و دادسرا منوط به اخذ نوبت الکترونیکی می باشد و راهنمایی مراجعه کنندگان از سوی دفاتر در این زمینه ضروری است.

دراین دیدار همچنین بر ارشاد مراجعه کنندگان به ثبت نام در سامانه ثنا و استفاده از سامانه نوبت دهی الکترونیک تأکید شد.

م محمودی

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false