صرفه جویی ۲۰ درصدی شهروندان، کم آبی راور را جبران می کند/پیگیری آبفا راور جهت وارد مدار شدن یک چاه جدید - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ بر اساس مطالبه‌ی روزهای اخیر شهروندان راوری در رابطه با مشکل کم آبی اخیر در راور؛ و درخواست چند روز گذشته خبرنگار ما از رئیس اداره آبفا راور جهت انجام مصاحبه، سرانجام پس از هماهنگی های اداره آب شهرستان با مسئولین خود در استان، امروز سه شنبه ۱۳ تیرماه مجوز نشست خبری با خبرنگاران شهرستان داده شد و این مورد انجام شد.

در این نشست مهندس اباذری مدیر آب و فاضلاب راور گفت: کم آبی فعلی فقط مربوط به شهر راور نیست و حتی در شهرهای دیگر نیز در روزهای اخیر شاهد آن هستیم و دلیل آن گرمای هواست که در ۳۰ سال گذشته در چنین زمانی بی سابقه بوده است که به تبع آن دبی آب چاه های ما نیز نسبت به سال گذشته کم‌‌ شده است.

وی تاکید کرد: عواملی که منجر به کم آبی شده‌ است مهمترین آن کولرهای آبی هستند که در شهر راور بطور متوسط هر کولر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ لیتر روزانه آب مصرف می کند که شهروندان با استفاده از سایه‌بان می توانند مصرف آب کولرها را کاهش دهند.

اباذری افزود: اگر بعضا مواقعی مشکل کم آبی ما رفع می شود مربوط به خنک شدن هوا و استفاده کمتر مردم از کولرهای آبی می باشد و درخواستی که از مردم‌ داریم این است که کولرهای آبی را در ساعت پایانی شب که هوا خنک‌تر است خاموش کنند.

وی عامل دیگر مصرف بی رویه آب را آبیاری درختان در منزل با آب شرب اعلام کرد که شهروندان می توانند دوره آبیاری را ۱۰ روزه کنند تا از افت فشار آب جلوگیری کنند، هرچند که استفاده این‌چنینی از آب شرب کلا خلاف است. همچنین مصرف بی رویه برخی شهروندان جهت شستن حیاط و … مشکلات را زیاد می کند.

مدیر آبفا راور یکی دیگر از عوامل که بخصوص در روستاها دیده می شود این است که برخی پمپ را مستقیم به شبکه وصل می کنند که این مورد خلاف است چرا که آب کل شبکه به داخل یک خانه کشیده می شود و دیگر منازل اطراف از نعمت آب محروم می شوند و اداره آب طبق هماهنگی با دادستانی شهرستان حق جمع آوری پمپ و متعلقات آن را دارد، که لازم است شهروندان موارد این‌چنینی را گزارش کنند.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان راور در ادامه بیان کرد: برای حل مشکل آب روستای طرز مخزن ۳۰۰ متر مکعبی و برای هجدک مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی در نظر گرفتیم که پیمانکاران آنها مشخص شده و تحویل زمین انجام شده که ان‌شالله طی هفته های آینده احداث آنها آغاز می شود.

اباذری همچنین برای حل مشکل آب روستای طرز اعلام کرد: حفر چاه این روستا جانمایی و به مناقصه رفته و چاه فیض آباد هم‌ باید مجوز حفر آن صادر شود و در ادامه به مناقصه جهت مشخص شدن پیمانکار برود که اگر پیمانکار مشخص شود ان شالله مشکل اهالی این روستاها برای سال آینده حل می شود. و طبق هماهنگی با معدن همکار قرار شده ساعات بیشتری آب در اختیار اهالی روستای طرز قرار گیرد.

وی بار دیگر تاکید کرد در حال حاضر تنها اقدامی که مردم باید انجام دهند این است که صرفه جویی کنند تا از این پیک مصرف عبور کنیم و شهروندانی که مشکل افت فشار آب بخصوص در آپارتمان ها دارند باید به سمت استفاده از مخزن آب بروند و بعد از مخزن پمپ آب بگذارند تا در زمان هایی که با افت فشار آب روبرو می شوند مشکلشان حل شود.

مدیر آبفا راور افزود: درحال حاضر شهر راور روزانه ۹.۵ میلیون لیتر آب نیاز دارد که توسط ۸ حلقه چاه تامین می شود و خبر خوشی که برای مردم راور داریم این است که یک چاه که از سال ۹۶ حفر شده بود ولی از آن استفاده نمی شد و حتی در اعتبارات امسال نیز برای آن اعتباری در نظر گرفته نشده بود با کمک فرماندار شهرستان و مدیرعامل آبفا استان پیگیر شدیم و از طریق اعتبارات شهرهای دارای تنش آبی برای این چاه اعتبار کسب کردیم و جدیدا بعد از دوبار مناقصه پیمانکار آن مشخص شده که خط انتقال برق آن انجام شود و ان شالله اگر این چاه تا اواخر تابستان وارد مدار شود خیلی از مشکلات فعلی شهروندان حل می شود.

مهندس مرتضی اباذری خاطرنشان کرد: مردم اگر ۲۰ درصد صرفه جویی کنند مشکل آب راور حل می شود و در نتیجه آبفا راور هم نیازی به اعمال مدیریت افت فشاری که از ساعت ۲۳ تا ۵ صبح شاهد آن هستیم، ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه در زمان مدیریت افت فشار نیز برخی از محله ها آب ندارند، گفت: متاسفانه شهر راور هموار نیست و محله ها در یک سطح نیستند و منازلی که بالاتر از سطح مخازن ما هستند مثل شهرک آبکوهی دچار کم‌آب و قطعی آب می شوند.

وی افزود: ساعات غیرپیک، ما هیچ کمبود آبی نداریم ولی در ساعت پیک روزانه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر به دلیل مصرف بی رویه مشکل داریم که اگر مردم در این ساعات همراهی کنند ما دیگر نیاز به مدیریت افت فشار نیز نداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کاروانسرا که طبق مطالبه مردم مطرح شده مبنی بر اینکه آیا اداره آبفا راور نمی تواند کم آبی راور را با آب کوه و یا آبی که در بالادست چاه های اداره آب به مصرف کشاورزی می‌رسد جبران کند، گفت: این موضوع بر عهده آب منطقه ای شهرستان است و نیاز به پیگیری مسئولان شهرستان و استان است، ولی آب پایدار راور اگر توسط سد قدرونی تامین شود دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت که حجت الاسلام حمیدی مقام عالی قضایی در استان  پیگیر این موضوع هستند تا از این طریق شهر راور دارای آب پایدار شود که ان شالله در بلندمدت و سال های آینده با ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال ۳۵ کیلومتری به شهر راور مشکل حل شود.

اباذری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار کاروانسرا مبنی بر اینکه آب شهر و روستاهای شهرستان از نظر بهداشتی به چه صورت هستند، تاکید کرد: خط قرمز ماست که آب شرب بهداشتی و سالم به دست مردم برسانیم و این آب بصورت دوره‌ای هم توسط آبفا شهرستان و استان و هم مرکز بهداشت آزمایش می شود و روزانه نیز آب شرب راور کلرسنجی می شود.

م محمودی
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false