مجتمع کشاورزی آستان قدس برای راوریها چه فایده‌ای داشته است؟ - کاروانسرای راور
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
false

به گزارش پایگاه خبری کاروانسرا راور؛ با توجه به وجود موقوفات آستان قدس رضوی در شهرستان راور که عمده آن مربوط به باغات پسته می باشد، چند وقتی می شود که شاهد پیگیری مسئولین شهرستان راور جهت اقدامات زیرساختی و اشتغالزایی این ارگان در این شهرستان هستیم.

لذا در همین رابطه در حاشیه جلسه مسئولین شهرستان با مدیرعامل سازمان موقوفات یزد و کرمان؛ مسئولین شهرستان و خبرنگار کاروانسرا راور طی نشستی با مدیرعامل خواسته های مردم راور را به سمع و نظر ایشان رساند.

آقای حسن زاده مدیرعامل سازمان موقوفات یزد و کرمان در گفتگو با خبرنگار کاروانسرا گفت: موقوفات آستان قدس رضوی در کل دو مدل خاص و مطلقه (عام) هستند که موقوفات خاص مربوط به افرادی است که آنها را با نیت خاص و مشخص وقف آستان قدس کرده اند و محل مصرف آن را واقف مشخص کرده است که در شهرستان راور یکی مربوط به زمین وقف شده جهت ایجاد ساختمان اداری و دیگری باغ پسته و آب آبکوهی می باشد که درآمد آن جهت برگزاری جشن ولادت امام رضا(ع) تعیین شده است. در شهرستان راور آستان قدس رضوی هیچگونه موقوفه عامی ندارد.

مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس استان های کرمان و یزد در رابطه با نوع موقوفه مجتمع کشاورزی آستان قدس در راور بیان کرد: بر اساس درخواست مسئولین وقت راور در سال ۱۳۶۱ آستان قدس با هدف اشتغال زایی، محرومیت زدایی، سرمایه گذاری و بیابان زدایی اقدام به اجاره زمین و حفاری چاه و ایجاد باغ پسته کرده که هزینه های آن از درآمدهای خود آستان قدس و حرم امام رضا(ع) بوده و با موقوفه عام متفاوت است.

خبرنگار ما در ادامه خطاب به آقای حسن زاده بیان کرد؛ همانطور که می دانید تابستان امسال مردم راور با مشکل کم آبی روبرو بودند و معتقدند با توجه به اینکه این مجتمع بیش از ۴۰۰ هکتار زمین پسته و ۱۱ حلقه چاه و موتورپمپ کشاورزی دارد، یکی از عوامل بروز مشکل کم آبی راور همین مجتمع کشاورزی است، که در این رابطه آقای حسن زاده گفت: چاه ها و سفره های آب شرب راور در بالا دست شهر راور هستند در صورتی که چاه های آب کشاورزی ما در پایین شهر و چندین کیلومتر با شهر راور فاصله دارند و نزدیک به اسماعیل آباد هستند و با توجه به تفاوت کیفیت با آب شرب راور به نظر می رسد سفره های این دو یکسان نیستند. همچنین میزان برداشت از چاه ها کمتر از میزان پروانه بهره برداری بوده و اضافه برداشت غیر مجازی صورت نمی گیرد و آب استحصالی بسیار شور و بی کیفیت می باشد.

وی افزود: با اینحال اگر مشکل آب شرب راور با آب چاه های آستان قدس حل می شود و این آب قابل شرب هست آستان قدس حاضر است در ماه هایی که مردم راور مشکل آب دارند در این خصوص همکاری نماید. 

مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس استان های کرمان و یزد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا آستان قدس پسته برداشت شده در راور را برای فرآوری به رفسنجان می برد، گفت: عملیات فرآوری محصول تا چند سال پیش در راور انجام می شد که با توجه به اینکه تصمیم بر این شد که یک ترمینال ضبط پسته مدرن و اتومات برای استان های کرمان و یزد در رفسنجان ایجاد شود تمام ترمینال های کوچک در شهرستان های سیرجان، انار، راور، کرمان، رفسنجان و… جمع آوری شدند و پسته های تَر پس از برداشت در تمام شهرستان هایی که آستان قدس موقوفه دارد به ترمینال جدید رفسنجان منتقل می شوند، به صورتی که حساب هر شهرستان با توجه به میزان درآمد و هزینه ها در دفاتر حسابرسی ثبت می شوند.

حسن زاده در رابطه با سوال خبرنگار کاروانسرا مبنی بر اینکه این مجتمع کشاورزی چه فایده ای برای راور داشته است، عنوان کرد: در این ۳۰ سال تمام لوازم مصرفی و هزینه‌های جاری باغات پسته و تعمیرات ادوات و… از خود راور تهیه و یا انجام شده است. این درحالیست که در همین ۳۰ سال تمام نیروی انسانی از خود راور بوده و ۶۰ نفر که در این سال ها در این مجتمع کار می کردند الان بازنشسته شده اند و حقوق و مزایای بازنشستگی دریافت می کنند و در حال حاضر نیز ۳۶ نفر در این مجتمع کشاورزی استخدام و در حال فعالیت هستند جدا از آن نیز ۹۷۴۰ نفر روز کارگر فصلی اقدام به کار در مجتمع کرده‌اند و از این طریق ارتزاق می کنند و زندگی شان را می گذرانند و حتی یکی از شرط ها این بوده که بومی همین راور باشند.

وی در پایان عنوان کرد: مسئولین شهرستان راور پیگیر اجرای یک پروژه‌ی بزرگ زیرساختی و اشتغال‌زایی از طرف آستان قدس در راور هستند که این پنجمین جلسه ای بوده که با حضور مسئولین شهرستان برگزار شده و در حال مذاکره هستیم.

م محمودی
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false