آمار عراقچی‌: موانع و اختلاف‌نظرها بسیار گسترده است - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۳ / ساعت ۰۸:۰۳:۴۸
  • شناسه خبر: 19312

عراقچی‌: موانع و اختلاف‌نظرها بسیار گسترده است

معاون وزیر امور خارجه، مذاکرات دوجانبه هسته‌ای با هیئت آمریکایی در ژنو را بسیار سخت و دشوار دانست و تصریح کرد که اختلاف نظرها بسیار متنوع و گسترده است. به گزارش “کاروانسرا”  در ادامه گفتگوهای دوجانبه هسته‌ای در ژنو،عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل، و مجید تخت‌روانچی،‌ معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه، دیدارهای […]

معاون وزیر امور خارجه، مذاکرات دوجانبه هسته‌ای با هیئت آمریکایی در ژنو را بسیار سخت و دشوار دانست و تصریح کرد که اختلاف نظرها بسیار متنوع و گسترده است.

به گزارش “کاروانسرا”  در ادامه گفتگوهای دوجانبه هسته‌ای در ژنو،عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل، و مجید تخت‌روانچی،‌ معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه، دیدارهای خود با تیم مذاکره‌کننده آمریکایی شامل وندی شرمن، قائم‌مقام موقت وزارت خارجه آمریکا و ویلیام برنز را برگزار کردند.
عراقچی، پس از پایان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا گفت: بحث‌های بسیار فشرده‌ای انجام شد و چند موضوع مهمتر بودند که بررسی کردیم. به هرحال کاری است که دارد انجام می‌شود و به جلو می‌رود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دیدارهای دوجانبه ایران با مقامات آمریکایی ادامه دارد،گفت: دیدارها ادامه دارد تا روز یکشنبه که بقیه اعضای ۱+۵ به ما ملحق می‌شوند،گفتگوهای دوجانبه و چند جانبه هم با دیگر اعضا خواهیم داشت.
اختلاف‌نظرهای متنوع و گسترده
عراقچی در پاسخ به وضعیت پیشرفت درمذاکرات گفت: هیچ وقت امیدواری خود را از دست ندادیم، دیپلمات‌ها همیشه امیدوارند. در این مذاکرات هم ما همیشه امیدوار بوده‌ایم البته کار بسیار سخت و دشواری است، موانعی که بر سر راه هست ،اختلاف نظرهایی که در موضوعات مختلف وجود دارد، بسیار متنوع و گسترده هستند، نزدیک کردن اینها به هم زمان زیادی را می‌برد.
عراقچی با بیان اینکه کار بسیار سخت و پیچده‌ای در حال انجام است، افزود: علت اصلی آن این است که موضوعات متنوع و بسیار متعددی وجود دارد به گونه‌ای که یک سوی آن بحث تحریم‌هاست و در سوی دیگر بحث برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که این برنامه خود ابعاد مختلفی را چون راکتور آب سنگین، برنامه غنی سازی، تاسیسات مختلف و بحث نظارت‌ها شامل می‌شود که به واسطه وجود ابعاد مختلف و پیچیده‌اش، باعث نگرانی‌های دوطرف در همه موضوعات شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچ موضوعی مورد توافق نهایی واقع نخواهد شد تا وقتی که همه موضوعات توافق بشوند، بنابراین هر موضوعی روی بقیه موضوعات تاثیر می‌گذارد.
پیدا کردن راه حل،دشوار است
عراقچی خاطرنشان کرد: پیدا کردن یک راه حل و تعادل بین همه موضوعات، بین خواسته‌های طرفین در همه موارد،‌ واقعا کار سنگین و دشواری داریم .
معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه در مجموع ما کار خودمان را داریم انجام می‌دهیم، افزود: جدیت در فضای مذاکرات حاکم بوده و این بسیار مهم است، هم طرف‌های مقابل ما جدی هستند و ما هم جدی هستیم.
وی افزود:مذاکرات هشت ساعته وزرای خارجه ایران و آمریکا که در چند نوبت صورت گرفت، بسیار فشرده، صریح و جدی بود به گونه‌ای که همه موضوعات بار دیگر مرور و آخرین مواضع ردوبدل شد.
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری در دیدار خود با وزیر خارجه ایران در ژنو بر آزادی خبرنگار واشنگتن پست در ایران تاکید کرده است.
دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در حالی از روز ۲۸ دی (۱۸ ژانویه) در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود که براساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر۹۳ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۴)، به توافق نهایی دست یابند.
با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود.
رایزنی ظریف
در کشورهای اروپایی
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران،پس از دیدار با کری گفت: تصمیم گرفتم که یک سفر عبوری به آلمان، بلژیک و فرانسه داشته باشم.
وی افزود:موضوع برنامه هسته‌ای ایران، موضوعات منطقه‌ای و بحث تروریسم از محورهایی است که در این سفرها درباره آن گفت‌وگو خواهد شد.
وزیر خارجه ایران،بعد از ظهر پنج شنبه در نشست خبری مشترک با «فرانک والتر اشتاین مایر» همتای آلمانی خود که در برلین برگزار شد، گفت: ما با هم صحبت خواهیم کرد که چگونه می‌توانیم به هم کمک کنیم تا آرامش در منطقه حساس خلیج فارس به کشورهای منطقه برگردد و مهمتر اینکه چگونه می‌توانیم همکاری کنیم تا آلمان نقشی را که از ۱۰ سال قبل در مذاکرات مهم هسته‌ای ایفا کرده، به نحو موثرتری ادامه دهد.
ظریف خاطرنشان کرد: آلمان به عنوان تنها عضو غیردائم شورای امنیت در مجموعه ۱+۵ حضور فعالی دارد و دفعه قبلی که من به ساختمان وزارت خارجه این کشور آمدم در سال ۲۰۰۴ و به عنوان مسئول مذاکره‌کننده هسته‌ای با سه کشور اروپایی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای بود.
وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت: هدف ما از مذاکرات این است که مسیر ایران برای دستیابی به سلاح اتمی به صورت ثابت شده،روشن و بطور دائم مسدود شود و در مقابل آن نیز تحریم‌ها علیه ایران باید به صورت باور کردنی و مرحله به مرحله حذف شود.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر دوره‌ای خود، با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و گفتگو کردند.
ظریف در ادامه سفرش به اروپا،روز گذشته وارد پاریس شد و به مدت یک ساعت با جان کری وزیر خارجه آمریکا به گفتگو درباره راه حل جامع هسته‌ای پرداخت.ظریف و کری، چهارشنبه هفته گذشته نیز در ژنو گفتگوهای فشرده‌ای را انجام دادند.
وزیر امور خارجه کشورمان پس از این دیدار، با «لوران فابیوس»، همتای فرانسوی خود درخصوص مناسبات دوجانبه و روند مذاکرات هسته‌ای به رایزنی پرداخت.
مشاجره لفظی اوباما و سناتورها
به گزارش خبرگزاری‌ها، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره نشست اخیر رئیس‌جمهور آمریکا با سناتورها، از تبادل الفاظ تند بین «باراک اوباما» و «رابرت منندز» سناتور حامی تحریم‌های بیشتر ایران خبر داد.
به گفته یک سناتور حاضر در این نشست و یک شاهد دیگر، رئیس‌جمهور آمریکا از قانونگذاران خواست از پیگیری موضوع تحریم‌ها دست بردارند و او این اقدام (تحریمها) را اقدامی خواند که سبب تضعیف قدرت و اختیار او شده و می‌تواند مذاکرات را از مسیرش خارج کند.
در گزارش نیویورک تایمز تصریح می‌شود: اوباما تاکید کرد که چنین اقدامی (اعمال تحریمها) اقدامی تحریک آمیز است که می‌تواند ناظران بین‌المللی را به این نتیجه برساند که آمریکا و نه ایرانی‌ها در صورت شکست مذاکرات تا ۳۰ ژوئن(زمان ضرب‌الاجل)  مقصر هستند.
اوباما در این جلسه تاکید کرد که طرح ارائه شده توسط سناتور «رابرت منندز» و «مارک کرک» درباره اعمال تحریم‌های جدید را وتو می‌کند.
خشم سناتور آمریکایی
همچنین پایگاه خبری کنگره آمریکا در گزارشی نوشت:« مارک کرک» سناتور آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از تصمیم ایران برای ساخت دو رآکتور جدید هسته‌ای، مدعی شد: هر چقدر بیشتر منتظر متوقف کردن ایرانی‌ها برای ساخت یک بمب اتمی بمانیم، احتمال اینکه بچه‌های ما شاهد یک جنگ هسته‌ای در خاورمیانه باشند، بیشتر می‌شود.
در همین حال، پایگاه «ویکلی استاندارد» وابسته به جمهوریخواهان در گزارشی هشدار داد که باید برای حفظ تاثیر تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران، کنگره «سریعتر» تحریم‌های تازه‌ای وضع کند.
در ادامه این گزارش با اذعان به تاثیر و نفوذ ایران در منطقه آمده است:‌ «ایران در خاورمیانه درگیر و مشغول به کار ایجاد امپراطوری است طوری که تهران هم اکنون چهار پایتخت بغداد، ‌بیروت، صنعا و دمشق را کنترل می‌کند که البته نفوذ ایران در سوریه در حال حاضر از دیگر کشورها تهدیدآمیزترین است».
ویکلی استاندارد در پایان این گزارش به جمهوریخواهان توصیه می‌کند: رای کافی در کنگره جدید برای قانونگذاری معنادارتر جهت تحریم‌های ایران وجود دارد و بهتر است آنها (جمهوریخواهان) سریعتر اقدام کنند چرا که حقیقت آن است که ما به زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که تحریم‌ها تا حد زیادی نامربوط و بی‌ربط خواهد شد و تحریم‌ها تهدیدی توخالی علیه امپراطوری ایران در سایه چتر هسته‌ای خواهد شد.
همچنین «جیم دیان» فعال سیاسی و رسانه‌ای آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی با اشاره به تصمیم سناتورهای جمهوریخواه کنگره درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همزمان با نزدیک شدن به توافق میان تهران و ۱+۵ ابراز داشت که کنگره آمریکا درحال ایفای نقش «پلیس بد» است



علمی و فن آوری