آمار فرش راور باید فرش راور بماند - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴ / ساعت ۱۲:۱۱:۱۰
  • شناسه خبر: 30068

فرش راور باید فرش راور بماند

استاندار کرمان گفت: فرش راور باید فرش راور بماند و باید به هر شکلی که شده این صنعت تقویت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا؛ علیرضا رزم حسینی در جلسه آمایش سرزمینی اظهار کرد: در کشور ما اسناد آمایشی عموما نمایشی شده و هیچ کدام اجرایی نشده و یا از عمق بالایی برخوردار نبوده‌اند.

وی افزود: استان کرمان و سایر استان ها به صورت پروژه‌ای کار را آغاز کردند و نتیجه آن عقب‌افتادگی امروز در همه حوزه‌هاست و هیچ کدام در راستای آنچه که باید، نیست و سیاست‌های متناقض و نوسانی دولت‌ها نیز حتما تاثیر می‌گذارد و عملکرد آن معلوم است.

رزم حسینی تصریح کرد: سند آمایش یک پروژه است که باید با توجه به قابلیت‌های استان کرمان تدوین شود که به چه سمتی می‌خواهد حرکت کند و کاری به سیاست‌های دولت ندارد.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان بیان کرد: باتوجه به وضعیت استان و چالش‌های پیش رو باید اسناد معتبر و قابل اجرا ارائه و تصویب شود و آنچه که در استان چالش اصلی است، بحث آب است و باید یک تصمیم اساسی در این زمینه گرفته شود.

مدیر ارشد استان کرمان گفت: کشاورزی ما سنتی و با بهره وری فوق العاده پایین است و آب گران را بدون هزینه از دست می‌دهیم که موجب خشکسالی، اعتیاد، مهاجرت و تهدید اشتغال و کیفیت پایین محصول شده و موجب شده به این فکر بیفتیم که کشاورزی صنعتی و بهینه تعریف کنیم و آمایش باید در این زمینه به ما جواب بدهد.

وی افزود: در اسناد با کلمات بازی می شود، اما آنچه که با آن درگیر هستیم، بحث آب است و باید کشاورزی صنعتی شود و باید برای مشکلات فکری کرد. باید سطح زیرکشت را کاهش داده و به سمت صنایع گلخانه ای رفته و آب مجازی را در استان عملیاتی کنیم.

رزم حسینی اظهار کرد: در کشاورزی باید دشت به دشت تعریف و مشخص شود که این محصولات با این مقدار آب کشت شود و در این حوزه به سمت بهره‌وری بالای واقعی نه شعاری، برویم و در یک دشت به عنوان نمونه کار کرده و به دیگران تسری دهیم.

وی با بیان اینکه دغدغه ما این است که سند آمایش کار عملیاتی اجرایی و نقشه راه واقعی باشد که ما را بتواند به مقصد برساند تصریح کرد: روز به روز سهم اشتغال در بخش کشاورزی کاهش می‌یابد و آب از بین می‌رود و مهاجرت افزایش یافته و حاشیه‌نشینی و مشکلات دیگر متاثر از بخش کشاورزی است.

استاندار کرمان بیان کرد: باید استان را به سمت صنعتی شدن پیش ببریم و استراتژی استان به این سمت برود و یکسری مزیت‌هایی داریم و بخش معدن که منجر به توسعه پیرامونی خود بشود، هدف ماست نه معدنی که منجر به استخراج مواد و خروج از کشور و فقر مردم و افزایش آلایندگی کمک کند.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه باید برای توسعه پایدار پیرامون معدن نقش تعریف شود و اینکه ۵۰ سال آینده برای ما چه خواهد کرد؟ تصریح کرد: ۶۰ سال است که زغالسنگ کرمان را به ذوب آهن می دهیم و متاسفانه به جز تعداد محدود اشتغال کارگران غیرمتخصص هیچ بهره‌ای از تولید زغال نصیب کرمان نمی شود، و باید سند آمایش به این مسائل بپردازد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت های استان کرمان عبور خط صلح گاز از این استان است تصریح کرد: خوشبختانه مجوز تاسیس پتروشیمی کرمام اخذ شده و باید در آینده به سمتی برویم که بتوانیم از این مزیت استفاده کنیم.

رزم حسینی با اشاره به نقش مهم استان کرمان در مکران بزرگ کشور بیان کرد: می توانیم برخی کارخانجات را در حوزه منطقه‌ای ببینیم و یک مزیت در استان که می توان روی آن حساب کرد و در اسناد کمتر به آن توجه شده، بحث میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که باید تعریف ویژه در این حوزه داشت و دولت نیز باید کمک کند.

وی بیان کرد: فرش راور باید فرش راور بماند و باید به هر شکلی که شده این صنعت تقویت شده و کمک کنیم که کرمان در مقاصد گردشگری و صنایع دستی یکی از استان های ممتاز کشور شود و باید توجه ویژه به این بخش داشته باشیم.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه کرمان باید به سمت کلانشهری برود اظهار کرد: شهر کرمان باید چنان ظرفیتی داشته باشد که از نظر خدمات زیربنایی، ترمینال، راه آهن، هتل و … بتواند جنوبشرق کشور را پوشش دهد و با پروژه ساخت متروی کرمان که طی چند ماه آینده بسته مالی آن تامین خواهد شد، ظرفیت های خوبی برای کرمان فراهم خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ‌ها ظرفیت های بسیار خوبی برای کرمان است، افزود: با توجه به داشتن تولید بار یکی از برنامه‌های استان، تاسیس یک شرکت ریلی شرق کشور است که بتواند با راه آهن دولتی ایران رقابت کرده و یک مزیت برای راه آهن جمهوری اسلامی به وجود آید.

رزم حسینی با بیان اینکه باید از اجرای سند آمایش بتوانیم استان را توسعه یافته کنیم و نکته مهم این است که نباید سند آمایش با دولت و استاندار تغییر کرده و به بایگانی برود بیان کرد: باید دید چگونه می‌توان اسناد معتبر را پایدار کرد که با تغییر مدیران، این اسناد معطل نمانند و باید تصمیم جدی بگیریم که آمایش به ما راهکار اساسی داده و اسناد معتبر قابل اجرا باشد.

استاندار کرمان تاکید کرد: مدیران و کارشناسان استان این قابلیت را دارند که برای اجرا به طرح آمایش کمک کنند.

وی در ادامه گفت: در شرکت های دانش بنیان رتبه خیلی پایینی در کشور داریم ضمن آنکه نقش شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در روند توسعه‌ای استانبسیار کمرنگ است و باید توجه ویژه به این بخش صورت گیرد زیرا استان کرمان، استعداد نیروی انسانی بسیاری در این زمینه دارد و باید فعالیت های جدیدی در شرکت های دانش بنیان انجام دهیم.

رزم حسینی در ادامه تصریح کرد: ما استان مرزی نیستیم اما مشکلات مرزی را به ما تحمیل شده است و هر روز شاهد عبور مواد مخدر و افاغنه و … از استان کرمان هستیم و این مشکلات، تبعات زیست محیطی، فرهنگی و … برای ما به ارمغان آمورده است و بخش زیادی از مشکلات اجتماعی استان مربوط به مسائل مرزی است.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان با بیان اینکه نظرخواهی از نخبگان کار بسیار خوبی است و به پختگی سند آمایش کمک می‌کند، گفت: مناطق ویژه اقتصادی استان از جمله سیرجان و بم فعالیت خوبی در کشور دارند و در استان جواب داده و باید مناطق ویژه در استان تقویت شوند که این مناطق برای تسهیل امر بروکراسی دولتی است.

استاندار کرمان اظهار کرد: سیستم فعلی و نظام اداری کشور موجب آبادی نمی‌شود. هر کس به این سیستم بیاید گیر می‌کند. ممکن است گاهی رشد اقتصادی به وجود بیاید، اما پایدار نیست و در کنار آن توسعه به وجود نمی‌آید و مقطعی است.

وی افزود: اگر آنچه که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی فرمودند، بتوانیم از آن استفاده کنیم، جواب می‌دهد و در برنامه ششم پیشنهاد داده‌ایم که دولت چند استان را به عنوان پایلوت اجرای اقتصاد مقاومتی اختصاص دهد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مطلب اقتصاد مقاومتی، اصلاح بحث بروکراسی دولتی است، تصریح کرد: منظور اقتصاد مقاومتی این است که بتوان خارج از بروکراسی اداری، نهاد اقتصاد مقاومتی محلی ایجاد و اختیارات ویژه بدهیم و از آن برنامه بخواهیم که بتواند در چند سال آینده با توجه به امکاناتی که دارد، خود را اداره کند.

رزم حسینی تصریح کرد: در این الگو عدد آورده ایم که اگر این اختیار و امتیاز و مسائل قانونی در معدن حل شود، این عدد درآمد را به وجود آورده و به سمت بهداشت، سوادآموزی، ارتقاء فرهنگی مردم و … شغل می‌بریم.

وی تاکید کرد: با این نظام بروکراسی دولتی خیلی امیدی به آینده نخواهد بود و برای رسیدن به توسعه پایدار مستمر، باید بروکراسی دولتی حذف شود و ما می خواهیم تمرکززدایی کنیم زیرا معتقدیم استان کرمان ظرفیت اداره پروژه ها فراوانی را دارد.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه دولت ابزار توسعه است اظهار کرد: نباید دولت را توسعه دهیم، بلکه باید مردم را توسعه داد و شهرستان قلعه گنج نمونه ای از این است که دولت ابزار توسعه است و کار را به بنیاد مستضعفان واگذار کرده‌ایم و کار هم اکنون در حال اجرا می باشد.

وی افزود: تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در نهاد غیردولتی خیلی راحت‌تر از دولت است و باید به آنها کمک کرده و مجوز بدهیم و در قلعه گنج تمرین توسعه انجام می دهیم و گام به گام با برنامه حداقل ۱۰ ساله کار با مشارکت مردم پیش می‌رود.

انتهای پیام



علمی و فن آوری