آمار چرایی انجام سونوگرافی زنان در راور توسط مردان - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: سه شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۴ / ساعت ۱۵:۴۶:۳۲
  • شناسه خبر: 34654

چرایی انجام سونوگرافی زنان در راور توسط مردان

“آیا شما اجازه می‌دهید خواهر و یا مادرتان را یک مرد سونوگرافی کند!؟” این جمله وزیر باعث تشدید اعتراض ها و گلایه های بانوان باردار و خانواده های آنان در شهرستان راور شد چرا که تنها متخصص رادیولوژی در شهرستان راور مرد است و یکی از خدمات متخصص رادیولوژی نیز انجام سونوگرافی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا؛ هفته گذشته بود که وزیر بهداشت نسبت به تجمع متخصصان رادیولوژی در مقابل وزارت بهداشت بیان کرد: “شاید شما رسانه‌ها ندانید پشت پرده این اعتراضات چیست به هر حال بنده این سوال را از شما می‌پرسم آیا شما اجازه می‌دهید خواهر و یا مادرتان را یک مرد سونوگرافی کند!؟ بنابراین این کار اصلاً شایسته نیست از آن طرف هم این خدمت را گروه‌های دیگر نیز می‌توانند انجام دهند مثلا در بازدیدی که از نیویورک داشتم پرستاران این کار را انجام می‌دادند”.

اما این جمله وزیر باعث تشدید اعتراض ها و گلایه های گذشته و حال بانوان باردار و خانواده های آنان در شهرستان راور شد چرا که تنها متخصص رادیولوژی در شهرستان راور مرد است و یکی از خدمات متخصص رادیولوژی نیز انجام سونوگرافی است که گرچه مراجعه کنندگان مرد را نیز در برمی گیرد اما غالب استفاده کنندگان از این خدمت پزشکی را زنان تشکیل می دهند که با توجه به تدین و مقید به حدود شرعی بودن مردم و بخصوص بانوان این سرزمین انجام چنین خدمتی از سوی متخصص مرد، آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است و در این رابطه نیز طی چندین تماس تلفنی با کاروانسرا خواستار پیگیری این موضوع شدند و کاروانسرا نیز در این رابطه پاسخ رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان را جویا شد.

دکتر فرهاد مزیدی در این رابطه گفت:یکی از خدماتی که متخصص رادیولوژی انجام می دهد سونوگرافی مردان و زنان است و در این رابطه خانم های باردار حتما باید چندین نوبت سونوگرافی قبل از زایمان انجام دهند و به این متخصص مراجعه کنند که با توجه به کمبود این متخصص در کشور و از طرفی کم بودن خانم ها در این تخصص به یک چالش تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی موجود این است که طبق قانون و بخصوص قوانین بیمه ای،انجام سونوگرافی توسط متخصص زنان، را قبول ندارد و در قبال چنین خدمتی توسط متخصص زنان حق بیمه و پولی به او پرداخت نمی کنند که اگر این مورد حل می شد دیگر خود متخصص زنان سونوگرافی را انجام می داد و مشکل بانوان باردار نیز حل می شد.

رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان راور بیان کرد: گلایه وزیر بهداشت نیز در این مورد بود که چرا یک خانم باردار باید برود پیش یک متخصص زنان که سونوگرافی انجام می دهد ولی باز دوباره به خاطر اینکه پرونده اش تایید شود برود پیش یک متخصص رادیولوژی که علاوه بر اینکه کم می باشد مرد هم هست.

وی در ادامه اظهار کرد: قطعاً ما اگر متخصص رادیولوژی آقا و خانم داشته باشیم، آقایان و خانم ها را تفکیک می کنیم؛ ولی متاسفانه در کل کشور این مشکل وجود دارد و حتی در شهرستان های اطراف که جمعیت بیشتری نسبت به راور دارند یک متخصص رادیولوژی آنهم فقط ۳ روز در هفته دارند که باز جای شکر است همین متخصص در شهرستان حضور دارد.

انتهای پیام/

 

 



علمی و فن آوری