از این ور رانده و از آن ور مانده! تاریخ مصرف سروش و گنجی هم برای بی بی سی فارسی تمام شد سایت بی بی سی فارسی وابسته به دستگاه سلطنتی بریتانیا در اقدامیبی سابقه نظر نهایی خویش در مورد سروش و اکبر گنجی را به قلم یک جامعه شناس ایرانی – امریکایی منتشر کرد. […]
از این ور رانده و از آن ور مانده!
تاریخ مصرف سروش و گنجی هم برای بی بی سی فارسی تمام شد
سایت بی بی سی فارسی وابسته به دستگاه سلطنتی بریتانیا در اقدامیبی سابقه نظر نهایی خویش در مورد سروش و اکبر گنجی را به قلم یک جامعه شناس ایرانی – امریکایی منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا به نقل ازمهندس نیوز، بی بی سی فارسی در این مقاله که توسط مجید محمدی جامعه شناس مقیم امریکا به رشته تحریر درآمده سروش را فردی مذبذب و هرهری مذهب قلمداد کرده که نه در سوابق اندیشه ای خود دارای ثبات است و نه در شکل بیان مطالب و آراء فکری از مبنای مشخصی پیروی میکند. در این مقاله نسبتا مفصل ، بی بی سی فارسی هم دیگر از ژستهای روشنفکر مآبانه سروش خسته شده و عنوان میدارد، معلوم نیست او به دنبال چه میگردد. از طرفی مخالفان حکومت دینی را کافر قلمداد مینماید و از طرف دیگر خود را به عنوان یک معلم اخلاق معرفی نموده و سعی دارد تا با مردود شمردن نظر همه صاحبان فکر، تنها خود را دارای اندیشه راستین و حقیقت محور معرفی نماید. در بخش دیگری از این تحلیل بی بی سی فارسی راجع به سروش آمده: “نویسنده (یعنی سروش) برای آن که مشتی به فقها بزند مشتی به افراد بی دین یا غیر دیندار نیز میزند تا احساس نشود که وی منصف نیست. وی نمیتواند ناراحتی خود را از آزادی دینی و بیدینی در دنیای غرب پنهان کند. همین موضوع نگاه غیر جامعه شناسانهی سروش را از دین به خوبی نمایش میدهد. وی نوستالژی خود را از یک جامعهی مذهبی کوچک در شرایطی که آزادیهای اجتماعی برای همه (دیندار و غیر دیندار) فراهم بوده به کل جامعهی ایران بسط میدهد.”
مجید محمدی تحلیل گر بی بی سی فارسی اذعان میدارد که سروش فردی خود خواه، مغرور و در حوزه اندیشه ای کاملا مستبد بوده که هیچ گونه نظر مخالف با خود را بر نمیتابد و در واقع خود را محور، میزان و شاقول حقیقت راستین میپندارد. اتخاذ تاکتیک وسط طلایی ارسطو از سوی سروش ناظر به همین موضوع میباشد.
در بخشی دیگر از این مقاله ، بی بی سی فارسی اکبر گنجی را نیز آدمیبی سواد در حوزه اندیشه معرفی کرده و بیان میدارد که اکبر گنجی با خیالبافیهای خود، مفاهیمیتصنعی را خلق میکند که در جهان واقعی اصلا وجود خارجی ندارد. او برای اینکه در یک موضوع سیاسی بتواند پشتوانههای نظری را نیز فراهم کند به هر بهانه ای متوسل میشود تا خود را در جایگاه یک ناظر عالی مقام و اندیشمند بدور از عرصه آلوده و متلاطم سیاسیت نشان دهد و به همین خاطر او نیز مانند سروش به همان تاکتیک وسط طلایی ارسطویی متشبث میشود.
البته بی بی سی در این تحلیل اصلاح طلبان را نیز بی نصیب نگذاشته و روحانیون اصلاح طلب را افرادی معرفی کرده که صرفا برای بازگشتن به ساختار قدرت در حاکمیت ایران حاضرند از هر گروه و جریان فکری به عنوان نردبان ترقی بهره برداری نمایند.
این اظهار نظر بی سابقه بی بی سی که همیشه سعی میکرد سروش و روحانیون اصلاح طلب را به عنوان صاحبان اندیشههای غیر قابل خدشه معرفی کند و آنان را منجیان مردم ایران تلقی نماید، نشان از آن دارد که بی بی سی فارسی در یک تاکتیک رسانه ای سعی کرده تا با تاریخ مصرف گذشته نشان دادن افکار و اندیشههای مخالفان حکومت ایران، اعتماد سازی جدیدی برای مخاطبین خود ایجاد نماید غافل از آن که خود این نویسنده به اصطلاح جامعه شناس مقیم امریکا نیز در دام وسط طلایی ارسطو افتاده و سعی کرده که تا با مردود نشان دادن افکار و آرای اصلاح طلبان خارج نشین، خود را به عنوان قطبی جدید در میدان اندیشه ای مخالفان جمهوری اسلامیبنمایاند.