آمار چرا باید دور حج امسال را خط قرمز کشید؟ - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ساعت ۱۳:۵۱:۱۶
  • شناسه خبر: 38471

چرا باید دور حج امسال را خط قرمز کشید؟

امسال، دولت سعودی برای پذیرش حجاج ایرانی شرط و شروطی قرار داده است که پذیرفتن آن ها چیزی جز ذلت به همراه نخواهد داشت و از آن جایی که خداوند متعال اجازه نداده است که هیچ مؤمنی تن به ذلت دهد، باید دور حج امسال را خط قرمز کشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا؛ چند روزی است که از آخرین دور مذاکرات حج تمتع ایران و عربستان می‌گذرد؛ مذاکراتی که به دلیل کارشکنی های دولت سعودی به سرانجام نرسید و رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌ها بر سر اعزام زائران ایرانی به عربستان برای حج تمتع سال جاری به بن‌بست خورد.

جالب تر آن که مقامات عربستانی ایران را به کارشکنی در مذاکراتشان متهم می‌کنند! به طوری که وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ایران را مانع اصلی عدم شرکت حجاج ایرانی در مراسم حج دانست.

اما لازم به ذکر است که این روزها کارشکنی سعودی ها از گرو کشی در صدور روادید گرفته تا هزار شرط و شروط دیگر برای زائران ایرانی، تنها برای به زانو درآوردن مسئولان ایرانی برای قبول خواسته هایشان است! وگرنه از دست دادن هر زائر ایرانی برای سعودی ها، خسارتی گزاف است که به نظر نمی رسد به همین راحتی قادر به گذشتن از آن باشند.

چرا که طبق آمار بانک جهانی درآمد کشور عربستان در سال ۲۰۰۸ از زیارت خانه کعبه معادل سی میلیارد دلار بوده است که در این میان زائران ایرانی که بصورت تمتع و یا عمره در همان سال به مکه رفته اند یک میلیون  نفر بوده اند که جمعا قریب به پنج میلیارد دلار درآمد تقدیم اقتصاد پادشاهان عربستان کرده اند و در میان تمام کشورهای اسلامی مقام اول را به خود اختصاص داده اند.

آیا به راستی درست است که این همه پول را به سعودی ها بدهیم؟ آن هم در برهه زمانی فعلی که عربستان سعودی بیشترین نقش را در کشتار مردم یمن ایفا می کند!

البته بر کسی پوشیده نیست که حج در قرآن و روایات بسیاری سفارش شده و هر مسلمانی آرزو دارد که در طول عمر خود، برای یک بار هم که شده به این سفر نورانی مشرف شده و توشه ای برای آخرت خود به دست آورد.

به خصوص آن که، حضرت علی(ع) درباره اهمیت حج می فرمایند: “خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.” (بحارالانوار ج ۹۶ ۱۶)

همچنین در خصوص آثار حج از امام رضا (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: “هیچ چیزی را بیشتر از حج مداوم، در بی نیازی و فقر زدائی مؤثر ندیدم.” (بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۳۱۸)

امام صادق (علیه السلام) نیز در خصوص اهمیت حج فرمودند: “تا کعبه برپاست دین برپاست.” (بحار الانوار ج ۹۶ ۵۷)

اما متاسفانه، این روزها دولت سعودی، به طور کاملا ظالمانه و با گذاشتن شرط و شروط نابجا این راه ثواب را بر روی ایرانیان بسته است! البته پیش از این نیز سعودی ها  بارها و بارها به زائران ایرانی توهین کرده و عزت آن ها را زیر سوال برده اند.

اقدامات توهین آمیزی که غیرت هر ایرانی را به جوش می آورد! از گرفتن نمونه اثر انگشت تا تصویر قرنیه چشم زائران توسط ماموران فرودگاه تا بازرسی بدنی روحانیون کاروان ها آن هم به صورت برهنه که گاها این رفتار توهین آمیز مقابل دیگر حجاج صورت گرفته است!

حال بگذریم از دردسرهای مدیران کاروان ها که تنها به جرم قراردادن چند جلد کتاب نهج‌البلاغه و مفاتیح‌الجنان در چمدان مسافران خود،‌ بازجویی و زندانی شدند… حوادث فرودگاه جده و مکه و منا که دیگر جای خود دارد.

اما امسال مراجع عظام یک صدا حج بی عزت را ملغی و لذا حج امسال را بر کسی واجب نمی دانند:

آیت الله مکارم شیرازی: چنین حجی با رضایت خدا همراه نیست

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: آن‌ها (عربستان) خود را مالک حرمین شریفین می‌دانند و می‌خواهند انتقام یمن و سوریه و عراق و… را در حج بگیرند و در حال حاضر به دنبال برخورد سیاسی و انتقامی هستند، چنین حجی نه با رضایت خدا همراه است و نه با رضایت بندگان خدا. با این رویکرد حتی توان سرویس‌دهی وجود ندارد.

آیت الله نورری همدانی: عزت حجاج در خطر است

از سوی دیگر آیت‌الله حسین نوری همدانی گفت: وقتی امنیت و عزت حجاج در خطر است، دیگر حج واجب نیست.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: امسال حج بر گردن‌ کسی نیست

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی هم در دیداری که علی جنتی با همراهی رییس سازمان حج و زیارت با او داشت، گفت: شرایط به گونه‌ای است که از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شده‌اند، حج بر گردن‌شان نیست.

آیت آلله سبحانی: با حفظ عزت و امنیت زائران، حج را برگزار کنید

اما آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید نیز گفت: اگر موانع وجود دارد، باید همه راه‌ها را طی کنید و به حداقل شرایط قائل شوید که با حفظ عزت و امنیت زائران، حج را برگزار کنید.

با همه این اوصاف هنوز هم بخشی از مردم بر این باورند که به رغم همه کارشکنی‌های سعودی‌ها و تحقیر‌های احتمالی آنان، رفتن ایرانیان به مکه و مدینه، در واقع اعلام حضور پیروان ائمه اطهار و دوستداران اهل بیت پیغمبر خداست؛ به اعتقاد آن ها قطعا ارزش دارد که مسلمان ایرانی به حج عمره برود، حتی اگر در آن به ‌او هم بی‌احترامی شود.

لذا جا دارد که در پایان به این عزیزان یادآوری کرد، همانطور که در خصوص فضائل و به جا آوردن حج در قرآن و روایات سفارشات بسیاری شده است، در آیات و روایات بسیاری نیز در خصوص حفظ عزت نفس، تاکیدات فراوانی شده است؛ به طوری که خداوند متعال اجازه نداده است که هیچ مؤمنی تن به ذلت دهد.

منبع/سایت خبری کریمه

انتهای پیام/



علمی و فن آوری