آمار آغاز واکسیناسیون بیش از 20 هزار راس دام سبک نابالغ علیه بیماری تب مالت در شهرستان راور - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ساعت ۲۰:۵۴:۲۰
  • شناسه خبر: 40261

آغاز واکسیناسیون بیش از ۲۰ هزار راس دام سبک نابالغ علیه بیماری تب مالت در شهرستان راور

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون بروسلوز در این شهرستان بیش از ۲۰ هزار راس بره و بزغاله علیه این بیماری مهلک واکسینه می گردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا؛ دکتر علیرضا اسلامی گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون بروسلوز در این شهرستان بیش از ۲۰ هزار راس بره و بزغاله علیه این بیماری مهلک واکسینه می گردند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور با اعلام این خبر افزود: بیماری بروسلوز به دلیل آثار اقتصادی در دامداری ها و آثار طولانی مدت بیماری در جمعیت انسانی مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می گردد.

وی بیان کرد: به منظور پوشش دادن کامل جمعیت دام نابالغ شهرستان و جلوگیری از انتقال بیماری توسط دام‌ها به جمعیت انسانی این طرح با برنامه‌ریزی کامل و رعایت تمام اصول در قالب اکیپ های دامپزشکی در سطح شهرستان راور انجام شد.

اسلامی افزود: بیماری تب مالت یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که در صورت مبتلا شدن انسان عوارضی نظیر تورم مفاصل، تب، لرز، سردرد و درمان بسیار سخت و دردناکی به همراه دارد و در دام نیز به جز سقط جنین تقریبا علائم دیگری ندارد.

وی تصریح کرد: اساسی ترین راه های مبارزه با بیماری بروسلوز، آموزش و ترویج دامداران در ارتباط با چگونگی برخورد با دام های سقط نموده، جنین های سقط شده، مراقبت های بهداشتی موقع زایمان و عدم مصرف شیر خام و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای از جمله ضد عفونی جایگاه و محتویات سقطی و زایمانی به وسیله فرمالین و شعله دادن و همچنین جداسازی دام های زایمان نموده از گله به مدت حداقل یک هفته و واکسیناسیون را بر شمرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی راور در پایان از مردم شریف راور در خواست کرد به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک و در عین حال پنهان ضمن همکاری با اکیپ های عملیاتی دامپزشکی جهت واکسیناسیون، از ورود دام قاچاق و غیر مجاز به دامداری ها جلوگیری نمایند و فقط شیر و محصولات لبنی پاستوریزه مصرف نمایند.

انتهای پیام/

 



علمی و فن آوری