آمار هدر رفت هزینه های اجرایی توسط پیمانکاران در محور کرمان-راور-دیهوک+تصاویر - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ / ساعت ۱۵:۵۲:۴۳
  • شناسه خبر: 47244

هدر رفت هزینه های اجرایی توسط پیمانکاران در محور کرمان-راور-دیهوک+تصاویر

در سه قسمت از مسیر کرمان-راور-دیهوک که بیشتر از ۱٫۵ سال از زمان بهسازی و روکش آسفالت آن ها نمی گذرد شاهد تغییر شکل و ناهمواری هایی در سطح آسفالت جاده هستیم که انگار بیش از چندین دهه این روکش آسفالت زیر بار تردد خودروهای سبک و سنگین بوده است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا؛ جاده پر تردد کرمان-راور-دیهوک با توجه به قرار گرفتن در مسیر ترانزیت جنوب به شمال شرق کشور و رفت و آمد زائران علی ابن موسی الرضا(ع)، روازنه هزاران خودرو سبک و سنگین را به خود می بیند.
اما آنچه که این روز ها در گذر از مسیر راور-کرمان و مسیر پر حادثه راور-دیهوک نظر رانندگان و مسافران را به خود جلب می کند، تغییر شکل و ناهموار شدن روکش آسفالت در قسمت هایی از این جاده است.
و اما نکته با اهمیت این است که بیشتر ناهمواری ها و تغییر شکل آسفالت که در صورت عدم توجه رانندگان، می تواند منجر به انحراف خودرو شود، در قسمت هایی از مسیر است که بیشتر از ۱٫۵ سال از زمان بهسازی و روکش آسفالت آن ها نمی گذرد و این ناهمواری ها به نحوی هستند که انگار بیش از چندین دهه این روکش آسفالت زیر بار تردد خودروهای سبک و سنگین بوده است!
لذا با جستجویی در اطلاعات قطعه های آسفالت شده در دو جاده مذکور متوجه می شویم که قطعه نخست پروژه بهسازی و روکش آسفالت محور کرمان – راور – دیهوک با پیمانکاری شرکت راهسازی “ر” به طول هشت کیلومتر از کیلومتر ۴۵ تا ۵۳ محور راور – دیهوک به مبلغ بیش از ۲۰ میلیارد ریال به انجام رسیده است.
و قطعه دوم نیز توسط شرکتی راهسازی “الف” به طول ۲۷ کیلومتر از کیلومتر ۷۶ تا ۱۰۳ محور راور – دیهوک با اعتباری بالغ بر ۵۰میلیارد ریال اجرا شده است.
اما قطعه سوم نیز توسط شرکت راهسازی “ر” به طول هفت کیلومتر از کیلومتر ۱۷ تا ۲۴ محور راور – کرمان با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار در دهه فجر ۹۴ با حضور رزم حسینی استاندار کرمان و همزمان با دو قطعه دیگر افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
لذا بر اساس اطلاعات کسب شده به منظور اجرای بهسازی و روکش آسفالت این سه قطعه به طول ۴۲ کیلومتر بیش از ۹۶ میلیارد ریال هزینه شده است که با توجه به تغییر شکل و ناهمواری های به وجود آمده در آسفالت این سه قطعه از جاده مذکور، علاوه بر هدر رفت این مبالغ میلیاردی، هزینه بهسازی مجدد را نیز در پی دارد.
این در حالیست که به جهت تخصیص اعتبارات کم به این جاده پر تردد، میطلبد ضمن نظارت کارشناسی شده از سوی مسئولین اداره راه و شهرسازی استان و شهرستان، پیمانکاران نیز مصالح با کیفیت و با دوام بیش از این را در این جاده بکار گیرند و با توجه به اینکه قسمت هایی از این مسیر همچنان نیازمند بهسازی و روکش آسفالت است شاهد هدر رفت این هزینه های میلیاردی که برای تخصیص آن زحمات زیادی کشیده شده است نباشیم.
اما در این رابطه محمد امین محمودی ضمن تایید ایجاد ناهمواری و تغییر شکل در قسمت هایی از این سه قطعه به خبرنگار ما گفت: پیمانکاران اداره راه در قبال پروژه های راه ضمانت ۵ ساله دارند و در این پنج سال هر مشکلی برای پروژه انجام شده به وجود آید باید بدون دریافت هیچ هزینه ای اصلاح و برطرف کنند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان راور تصریح کرد: البته اینکه روکش این مسیر دچار این مشکل شده است فقط مقصر پیمانکار نیست بلکه مشکلات زیرساختی، مصالح بدون کیفیت و مشکلات ترافیکی و… نیز دخیل هستند.
وی افزود: در حال حاضر پیمانکاران رفع نواقص موجود در این سه قطعه را شروع کردند و روکش آسفالت مجدد در قسمت های ناهموار و تغییر شکل داده در حال انجام است.

انتهای پیام/



دیدگـاه ها

  1. تمام مفاد ضمانت پنج ساله پی گیری حسن انجام لازم دارد .
    نظارت و کنترل از اجرا مهم تر است .

علمی و فن آوری