آمار رزمنده راوری از حال و هوای محرم در جبهه ها می گوید - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: پنج شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۶ / ساعت ۱۷:۴۶:۱۴
  • شناسه خبر: 47863

رزمنده راوری از حال و هوای محرم در جبهه ها می گوید

عزاداری در ایام دهه محرم در جبهه خیلی باشکوه تر از شهرها برگزار می شد، در زمان عملیات یا پاتک های دشمن گاهاً در سنگرها حتی دو نفری که یک نفر نوحه می خواند و یک نفر هم سینه می زد عزاداری می شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا؛ با توجه به تقارن هفته دفاع مقدس با محرم امسال، کاروانسرا حال و هوای محرم در جبهه را از رزمنده راوری دفاع مقدس آقای محمد پاکوجود جویا شد که وی در این رابطه به خبرنگار ما گفت:عزاداری در ایام دهه محرم در جبهه خیلی باشکوه تر از شهرها برگزار می شد.

اگر در وقت آرام بودیم(یعنی حمله ای صورت نمی گرفت) در قرارگاه لشکر به صورت جمعی عزاداری می شد ولی اگر در زمان عملیات یا پاتک های دشمن بود به صورت دسته های چند نفری بعضی وقت ها در سنگرها حتی دو نفری که یک نفر نوحه می خواند و یک نفر هم سینه می زد عزاداری می شد.
در جبهه در ایام محرم تمامی سنگرها با پرچم های مشکی ای به نام های مبارک یاحسین، یازهرا یا ابوالفضل و… مزین می شدند.
گاهی اوقات هم رزمندگان فرصت داشتند به شهر می رفتند و همراه مردم عادی عزاداری می کردند.
نوحه صادق آهنگران، درون جبهه فضای معنوی خاصی داشت مثل نوحه ی “ابوالفضل برادرم، امیر دلاورم” و یا نوحه ی “ایا اسب غرق اندر خون ذوالجناح امروز از چه گریانی”

سرزمین دفاع مقدس همانند سرزمین کربلا بود چون هم بی سر داشتیم، هم بی دست و هم بدن هایی که زیر چرخ های تانک همچون زیر سم اسبان له می شدند. پس در این سرزمین عزاداری هایش خیلی فرق می کرد با سرزمین های عادی که هیچگونه نشانی از کربلا نداشتند.
عزاداری در جایی که خون و شهادت باشد و هر لحظه انسانها آماده پرواز به آسمان هستند از ته دل است و ریایی در کار نیست و فقط برای حسین سینه زده می شد و تماشگری آنجا وجود نداشت. و تنها تماشگر خدا و اهل بیت بودند.



علمی و فن آوری