آمار لزوم تامین امکانات برای خدمات‌رسانی دامپزشکی به روستاهای شهرستان راور - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۶ / ساعت ۱۱:۰۸:۰۷
  • شناسه خبر: 48089

لزوم تامین امکانات برای خدمات‌رسانی دامپزشکی به روستاهای شهرستان راور

سرپرست شبکه دامپزشکی راور گفت: با توجه به گستردگی این شهرستان توجه مسؤولان برای تأمین امکانات لازم برای رسیدگی بهتر به روستاها در حوزه دامپزشکی ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا؛ علیرضا اسلامی به مناسبت هفته دامپزشکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما بر تبیین خدمات، وظایف دامپزشکی و ضرورت آشنایی هر چه بیشتر مردم با این ارگان مهم و تأثیرگذار بر سلامت جامعه تأکید کرد و گفت: گستردگی وظایف و خدمات دامپزشکی برای تعداد زیادی از افراد جامعه ناشناخته مانده است، در صورتی که این حرفه رابطه مستقیم با بهداشت و سلامت جامعه دارد.

سرپرست شبکه دامپزشکی راور با اشاره به گستردگی راور به‌عنوان دومین شهرستان از لحاظ وسعت در استان کرمان، بیان کرد: این گستردگی کمک بیش از پیش مسؤولان را برای تأمین امکانات لازم برای رسیدگی بهتر به روستاهای شهرستان را می‌طلبد و در ایام هفته دامپزشکی مردم راور با مراجعه به شبکه دامپزشکی می‌توانند از مزایای ویزیت رایگان برای دام‌های بیمار خود بهره‌مند شوند.

وی در ادامه به عملکرد شبکه دامپزشکی راور در ۶ ماهه اول سال اشاره کرد و گفت: طی این مدت عملیات مایه‌کوبی شامل واکسیناسیون علیه آبله بزی ۳۰ هزار رأس و آبله گوسفندی ۱۰ هزار رأس، واکسیناسیون تب مالت ۶ هزار رأس دام سبک، تب مالت گوساله ۳۵۰ رأس و تب مالت گاو ۸۰۰ رأس انجام شد.

اسلامی افزود: همچنین طی این مدت واکسیناسیون تب برفکی دام سبک به تعداد ۱۰ هزار رأس، تب برفکی دام سنگین ۲ هزار رأس، واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک ۴۵ هزار رأس و عملیات سم‌پاشی شامل سم‌پاشی علیه انگل‌های خارجی در ۴۰۰ راس گاو و ۵هزار رأس گوسفند و بز و سم‌پاشی جایگاه دام به میزان ۱۰ هزار متر مربع انجام شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی راور با اشاره به صدور مجوز جوجه‌ریزی ۵۰۰ هزار قطعه جوجه از اول امسال تاکنون، عنوان کرد: طی این مدت کلاس‌های آموزشی شامل چهار جلسه آموزش بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و دام در مرکز بهداشت شهرستان و سه جلسه آموزش بیماری‌های دام برای دامداران شهرستان برگزار شد.

وی تصریح کرد: برگزاری سه جلسه آموزش بیماری‌های طیور برای مرغداران این شهرستان و برگزاری چهار جلسه کلاس آموزشی برای دامداران روستاهای بخش مرکزی و کوهساران این شهرستان از دیگر برنامه‌های آموزشی بود و همچنین تشدید نظارت بهداشتی بر دام‌های قربانی در ایام عید سعید قربان و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از دیگر فعالیت‌ها بود.

اسلامی به عملکرد دیگر شبکه دامپزشکی راور اشاره کرد و گفت: طی این مدت عملیات بازرسی و نظارت بهداشتی قبل و حین کشتار بر دام‌های کشتاری در کشتارگاه شامل ۲۸۷راس گاو، یک‌هزار و ۲۹۵ رأس گوسفند انجام و در عملیات بازرسی و نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی شامل قصابی‌ها، مرغ و ماهی فروشی‌ها و رستوران‌ها که با ۵۴۰ مورد بازدید حدود ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف تشخیص داده و ضبط و معدوم شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی راور با اشاره به صدور ۱۴ فقره دفترچه بهداشتی حمل برای خودروهای حمل فرآورده‌های دامی گفت: عملیات مبارزه با حمل دام غیرمجاز به این شهرستان شامل کشف ۱۴ رأس گاو، ۱۸۰ رأس دام سبک صورت پذیرفت و همچنین ایجاد پست قرنطینه دامپزشکی در محل ایست و بازرسی شهید جهانگرد این شهرستان در راستای مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و کشف حدود ۳۰ محموله کود مرغی غیرمجاز فاقد مجوز دامپزشکی طی این مدت انجام شد.

انتهای پیام/



علمی و فن آوری