آمار معاون اول رئیس قوه قضائیه خبر داد - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: جمعه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ / ساعت ۰۲:۳۶:۳۱
  • شناسه خبر: 483

معاون اول رئیس قوه قضائیه خبر داد

  (کاروانسرا)به گزارش خبرنگار قضایی فارس سید ابراهیم رئیسی معاون اول رئیس قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اعلام این مطلب که ۳۰ سال قبل در دهه اول انقلاب توسط شهید بهشتی اصول اولیه دستگاه قضایی بنا نهاده شد گفت: در آن زمان بیشتر افراد معتقد بودند […]

 

(کاروانسرا)به گزارش خبرنگار قضایی فارس سید ابراهیم رئیسی معاون اول رئیس قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اعلام این مطلب که ۳۰ سال قبل در دهه اول انقلاب توسط شهید بهشتی اصول اولیه دستگاه قضایی بنا نهاده شد گفت: در آن زمان بیشتر افراد معتقد بودند که نمی‌توان اصول اسلامی را در دستگاه قضایی پیاده کرد.

وی گفت: خوشبختانه تلاش آیت‌الله بهشتی نشان داد که می‌توان قوانین اسلام از جمله تعزیرات، حدود، قصاص و دیات را در دستگاه قضایی اجرا کرد و امروز شاهد آن هستیم که جوامع بشری نیاز به همین بایدها و نبایدهای الهی دارند.

ابراهیم رئیسی با اعلام این مطلب که امروز بعد از ۳۰ سال انقلاب اسلامی ما به الگویی برای مردم مسلمان جهان و منطقه تبدیل شده است گفت: با توجه به این الگوسازی جا دارد بیش از هر زمانی در تلاش برای رفع نقاط ضعف باشیم زیرا امروز هیچ نقصی زیبنده نظام قضایی ما نیست.

وی گفت: باید تلاش شود تا در دهه پیشرفت و عدالت برخلاف دهه اول و دوم انقلاب به معنای واقعی عدالت را در میان آحاد مردم گسترش دهیم.

معاون اول قوه قضائیه به موضوع پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: در نگاه اول باید تلاش کرد تا انگیزه وقوع جرم در میان افراد شکل نگیرد و راه‌حل این موضوع گسترش تعالیم اسلامی و تربیت دینی توسط نهادهای فرهنگ‌ساز و الگوسازان جامعه است.

وی گفت: در مرحله دوم اگر انگیزه جرم به هر دلیلی به وجود آمد نباید گذاشت تا اسباب وقوع آن فراهم شود باید تلاش شود تا مرزبانان اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به گونه‌ای عرصه‌های مختلف جامعه را مرزبانی کنند تا مجرم نتواند نیت مجرمانه خود را محقق کند.

رئیسی به موضوع وقوع جرم پس از راهکارهای انجام شده اشاره کرد و گفت: در این نقطه است که نوبت به دستگاه‌ قضایی می‌رسد که باید به طور دقیق، سریع و متناسب با جرم به پرونده رسیدگی کند که این رسیدگی می‌تواند صبغه پیشگیری از وقوع جرم را در خود داشته باشد.

وی گفت: هیچ دستگاهی را نمی‌شناسیم که مسئولیت پیشگیری از وقوع جرم را به عهده نداشته باشند به گونه‌ای که همه موظف هستند از وقوع ناهنجاری پیشگیری کنند.

معاون اول قوه قضاییه به افزایش ۴۰ برابری تولید مواد مخدر در افغانستان پس از اشغال این کشور توسط آمریکا و دیگر کشورها خبر داد و گفت: کشورهای غربی به دنبال آن هستند تا فحشا و منکرات را در میان جوانان ما شایع کنند.

وی گفت: البته خوشبختانه با تصویب طرح عفاف و حجاب توسط شورای انقلاب فرهنگی می‌توان امیدوار بود تا اقدامات پیشگیرانه‌ای برای مبارزه با گسترش فحشا و منکرات در کشور انجام شود.

سید‌ابراهیم رئیسی به اراده جدی در دستگاه قضایی برای برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: برگزاری دادگاه‌های اخیر یکی از جلوه‌های جدی و مصمم بودن دستگاه قضایی است و از همین جا می‌گویم که دستگاه قضایی کوچکترین اغماضی را با مفسدان نخواهد داشت.



علمی و فن آوری