آمار اعتراض مراجع تقلید به گرانی های اخیر - پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا راور
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
www.karavansara.ir

  • تاریخ: یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ / ساعت ۰۹:۱۷:۲۷
  • شناسه خبر: 643

اعتراض مراجع تقلید به گرانی های اخیر

وقتی روزهای گرانی مراجع را هم شاکی کردچند وقتی است که کالاها روز به روز گران می شوند و سبد خانوار ها روز به روز کوچک تر می شود.قدرت خرید مردم در حالی پایین می آید که حقوق ها ثابت است و گرانی از نان گرفته تا گوشت و مرغ و اجاره بهای مسکن بیداد […]

وقتی روزهای گرانی مراجع را هم شاکی کردچند وقتی است که کالاها روز به روز گران می شوند و سبد خانوار ها روز به روز کوچک تر می شود.قدرت خرید مردم در حالی پایین می آید که حقوق ها ثابت است و گرانی از نان گرفته تا گوشت و مرغ و اجاره بهای مسکن بیداد می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کاروانسرا.

کار به جایی رسیده که روحانیون بلند پایه و مراجع تقلید نیز از وضعیت گرانی ها گله کرده اند.

بیست‌و‌سوم فروردین ماه امسال بود که آیت‌الله نوری‌همدانی، با انتقاد از تورم و گرانی موجود در کشور، مسوولان و دولتمردان را به تلاش، جدیت و چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی اصولی برای رفع این مشکل توصیه کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به گرانی بسیاری از اجناس از این وضعیت گلایه کرد و یادآور شد: توجه به معیشت مردم امری مهم، لازم و حیاتی است و مسوولان و دولتمردان باید به این نکته توجه کنند تا مردم بیش از این دچار مشکل نشوند.

دو هفته بعد یکی از مراجع عظام تقلید قم نیز همان سخنان را تکرار کرد و با اشاره به گرانی‌های اخیر در کشور گفت: مردم مشکلات معیشتی بسیاری دارند و باید مسوولان دولتی به رفع مشکلات مردم بپردازند و گرانی‌ها را به صورت ریشه‌ای برطرف کنند.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) به مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: مردم از گرانی‌های اخیر به شدت نگران هستند و بارها نیز نامه‌هایی را به ما نوشته و خواستار رفع این موضوع شده‌اند.

وی با بیان اینکه موضوع یارانه‌ها که مدنظر است، اگر سبب تورم شود هزینه این تورم از هزینه‌ یارانه‌ای که می‌دهند، بیشتر باشد، هدفمندی یارانه‌ها بی‌نتیجه خواهد ماند، افزود: از سوی دیگر اگر هدفمندی در درازمدت به صنایع ما نیز ضربه وارد کند طبیعتا طرح موفقیت‌آمیزی نخواهد بود.

اما در نهایت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی بود که در پاسخ به نامه یکی از مقلدین خود در توصیه‌ای به مسوولان گفت: قدر این مردم خوب و همیشه در صحنه را بدانید و به جای دعواهای سیاسی، کشور را از گرانی و بیکاری نجات دهید.

حالا دیدار اخیر علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم با مراجع تقلید قم نیز به مجلی برای گلایه های گرانی تبدیل شده و آیت الله جوادی آملی، آیت الله سبحانی و آیت الله موسوی اردبیلی هر یک به نوعی به گرانی های اخیر اعتراض کرده اند.

آیت‌الله جوادی آملی در سخنان خود با تاکید بر لزوم رفع مشکلات مردم و نقش مجلس در راستای رفع موانع تولید از وضعیت موجود بانک‌ها و ارائه تسهیلات با سود زیاد ابراز گلایه کرد و گفت: این بانک‌ها سودهای کلانی از مردم دریافت می‌کنند و در حال حاضر ۸۰ درصد مردم با وام و ربا بسر می‌برند و باید برای اقتصاد ربا فکری شود.

وی پرداخت وام با سودهای کلان را به ضرر تولید ملی دانست و اظهار داشت: ما به هر کسی در مورد این وام‌ها و تولید گفتیم، گفت که این وام‌ها برای تولید صرف نمی‌کند.

وی ادامه داد: وقتی تسهیلات بانکی با سود ۲۰ درصد ارائه می‌شود این سودها بعد از ۵ سال ۱۰۰ درصد می‌شود و چیزی برای کسی که وام گرفته نمی‌ماند و شخص باید تا آخر عمر بدهکار باشد و چه بسا جای او در زندان باشد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: ما خودمان را فریب ندهیم؛ ما مثل کسی که قلبش ۸۰ درصد از کار افتاده و با ۲۰ درصد کار می‌کند هستیم. تعارف هم نکنیم، با ۲۰ درصد زنده‌ایم و ۸۰ درصد با ربا بسر می‌برند.

از سوی دیگر، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید قم نیز در دیدار با رئیس مجلس در سخنانی با گله‌مندی در نوسان قیمت مواد خوراکی اضافه کرد: در حال حاضر افزایش قیمت مواد خوراکی مردم را به ستوه آورده که مجلس باید به کمک دولت این مشکل را برطرف کند.

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با وی، با اشاره به توصیه امام خمینی(ره) مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت نان گفت: امام خمینی(ره) در بدو پیروزی انقلاب همواره گرانی نان را به مسئولان وقت هشدار می‌دادند، اما در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت در نان هستیم که این مسئله وضعیت خوبی برای اقشار آسیب‌پذیر ایجاد نکرده است.تا به این ترتیب دیدار اخیر رئیس مجلس از قم گلایه های مراجع را به گوش مسئولین و دولتی ها برساند.

هر چندضد و نقیض های دولتی درباره گرانی ها ادامه دارد و یک روز به زعم وزیر صنعت ، معدن و تجارت قیمت ها به روزهای ارزانی بازگشته و یک روز گزارش بانک مرکزی حکایت از گرانی دارد، اما به نظر می رسد اگر دولتی ها راه حلی برای مهار گرانی ها پیدا نکنند، نوار گلایه ها همچنان ادامه دار خواهد بود.(منبع جوان آنلاین)



علمی و فن آوری